این روزها در نبود مراکز تفریحی مناسب برای بانوان کلانشهر اهواز شاهد منظره هایی نه چندان دلچسب در خصوص قلیان کشیدن برخی بانوان اهوازی در پارک به خصوص در جاده ساحلی اهواز هستیم.
نقش ویژه زنان و دختران در خانواده و جامعه بر هیچکس پوشیده نیست. امروزه بسیارى از زنان و دختران جامعه ما در عرصه هاى صحیح فرهنگى بهترین افتخارات را مى آفرینند و به دور از همه رفتارها، روش هاى ارزنده فاطمى را در زندگى پیاده مى کنند.
رشادت های بانوان خوزستانی در هشت سال جنگ تحمیلی هنوز هم از یادها نرفته اما متاسفانه در کلانشهری همچون اهواز به نیازهای روحی و روانی این قشر از جامعه در قالب احداث مکان های به منظور گذران اوقات فراغت توجه نشده است.
بر اساس نظر پژوهشگران نبود زمان و یا مکانی برای تفریح سالم در بین دختران و زنان جامعه منجر به بروز ناهنجاری های فراوانی می شود. متاسفانه در سال های اخیر شاهد افزایش آمار افسردگی، اعتیاد و طلاق میان بانوان اهوازی هستیم و آمارهای موجود نشان می دهد این معضلات در بین بانوان بیداد می کند به همین دلیل لازم است با برنامه ریزی های مختلف از رشد این موارد جلوگیری کنیم.
پروین کاوه، رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش خوزستان در این خصوص گفت: هر زمان که از شادی و نشاط سخن به میان می آید ذهن همه افراد جامعه به سمت زنان کشیده می شود. جنس مونث به لحاظ  رسالت مادرانه و دارا بودن روحیه لطیف و عاطفی نیازمند روحیه شاد و با نشاط است.
وی افزود: دارابودن روحیه شاد در بانوان مستلزم این است که فضای پیرامون آن به گونه ای طراحی شده باشد که نشاط و شادی را منتقل کند اما متاسفانه در استان خوزستان این گونه محیط ها فراهم نشده است.
کاوه با اشاره به لزوم ایجاد فضاهای ورزشی در مناطق مختلف شهر اظهار کرد: استفاده از این محیط ها باید به صورت رایگان و یا با هزینه بسیار کم صورت بگیرد زیرا بخش قابل توجهی از بانوان توانایی پرداخت هزینه های این مکان ها را در اختیار ندارند.
رئیس اداره مشاور آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: در نظر گرفتن مکان هایی مانند پارک های سر باز مخصوص بانوان نیز بسیار حائز اهمیت است. زیرا بانوان می توانند با حضور در کنار همجنسان خود با پوشش راحت تری از اوقات فراغت خود لذت ببرند.
وی با اشاره به شایع شدن بیماری افسردگی در بین بانوان تصریح کرد: متاسفانه به دلیل ایجاد مشکلات اجتماعی و فرهنگی، فشار هایی بر روی بانوان اهوازی وارد می شود که متاسفانه به دلیل کمبود مکان هایی برای تخلیه این انرژی منفی ممکن است به سمت و سوی تفریحات ناسالم کشیده شوند.
کاوه عنوان کرد: یکی از تفریحات ناسالمی که در شهر اهواز رواج پیدا کرده استعمال قلیان توسط بانوان در پارک های شهر است. استعمال قلیان ممکن است در شرایط ناسالم صورت بگیرد که در این صورت دختران و بانوان اهوازی با آسیب های بیشتری رو به خواهند شد.
نبود فعالیت تاثیرگذار برای تفریح بانوان اهواز
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: مسائل مربوط به بانوان بسیار با اهمیت است زیرا این قشر بیش از نیمی از افراد جامعه را تشکیل می دهند به همین دلیل باید شرایطی مهیا شوند تا این قشر از جامعه نیز بتوانند با خیالی آسوده و در مکان های ایمن و شاد اوقات فراغت خود را سپری کنند.

سید شریف حسینی افزود: متاسفانه در شهر اهواز نتوانسته ایم در این زمینه موفق عمل کنیم و بسترهای لازم به منظور رشد و شکوفایی و یا حتی انجام فعالیت های اجتماعی و فرهنگی برای بانوان وجود ندارد.
وی با اشاره به فعالیت های اندک صورت گرفته در این زمنیه تصریح کرد: فعالیتهای صورت گرفته تاکنون پاسخگوی نیاز زنان جامعه ما نیست و ما باید شاهد برنامه های منسجم تری در این خصوص باشیم.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: انتخاب چهار نفر از بانوان شهر اهواز در شورای شهر نشان از این دارد که همه مردم جامعه پذیرفته اند که زنان می توانند در مسائل مختلف مدیریتی موفق عمل کنند. باید شرایطی محقق شود که بانوان اهوازی بتوانند با آرامش در مکان هایی ایمن به تفریح بپردازند.

خواسته بانوان چیزی فراتر از قانون و یا حقوق آنان نیست
زیبا صالح پور عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: وجود امکانات رفاهی و تفریحی مختص بانوان در جامعه به خصوص کشور ما با داشتن یک فرهنگ دینی اسلامی به عنوان یک نیاز ضرورت به حساب می آید که این نیاز در کلانشهرها بیش از دیگر مناطق احساس می شود. متاسفانه بانوان اهوازی به عنوان شهروندان یکی از این کلانشهرها از این امکانات محروم هستند.
وی افزود: زنان با داشتن مسئولیت های سنگین و حساسی که در قالب نقش همسری و مادری بر عهده دارند، نیازمند یک سری امکانات رفاهی و به خصوص تفریحی خاص هستند تا بتوانند ساعاتی را دور از دغدغه های زندگی و با فراغ بال و آسودگی خاطر و در امنیت کامل به استراحت های سالم بپردازند.
عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: در این راستا و برای نیل به این هدف باید سهمی از بودجه شهرداری در اختیار برآورده کردن این نیازهای زنان و بانوان قرار گیرد که بانوان عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز تمام تلاش خود را در این راه به کار خواهند گرفت تا از این حق و خواسته به جا و معقول بانوان اهوازی حمایت لازم را به عمل آورند و با پیگیری تخصیص بودجه و هزینه ای به این امر با احداث اماکن تفریحی سالم و مختص بانوان مانند پارک بانوان و زمین های بسته ورزشی به این امر جامه عمل بپوشانند.
صالح پور تصریح کرد: خواسته بانوان چیزی فراتر از قانون و یا حقوق آنان نیست و اگر شعار ما برابری حقوق زن و مرد است پس در عمل نیز باید به این مسئله پرداخته شود تا زنان نیز بتوانند پا به پای مردان در جامعه حضوری مثمر ثمر داشته باشند و همانگونه که مردان می توانند با آسودگی در تمام فعالیتهای اجتماعی ایفای نقش کنند زنان نیز بتوانند از توان کاری و مدیریتی خود در اجتماع بهره گیرند.
نوید افتتاح دو پارک بانوان در اهواز
شهردار اهواز  گفت: بیست بهمن ماه سال جاری اولین پارک ویژه بانوان اهواز با مساحت در حدود چهار هکتار و با اعتباری ۴۵ میلیارد ریالی افتتاح خواهد شد.
سید خلف موسوی افزود: در این پارک امکانات موردنیاز همه رشته های ورزشی همچون؛ دوچرخه سواری، فوتبال و فوتسال فراهم شده است.
وی با اشاره به افتتاح پارک بانوان شماره دو اهواز واقع در پارک شهروند اظهار کرد: این پارک نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. تدابیر امنیتی لازم به منظور تسهیل در رفت و آمد بانوان و ایجاد امنیت در اطراف پارک نیز فراهم شده است.