خوره های سلامت روان را بشناسید!

می توانید با ایجاد تغییراتی در این عادات مخرّب، زندگی شادتری داشته باشید…

  افسردگی معمولا با عواملی ایجاد می شود که خارج از کنترل ما است. مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل و یا مشکلات اقتصادی. اما انتخاب های کوچکی که هر روز انجام می دهید، بیش از آنچه فکر می کنید بر روحیه ی شما تاثیر می گذارند. عادات استفاده از شبکه های اجتماعی، ورزش و حتی شیوه ی راه رفتن می تواند بدون اینکه بدانید خوشحالی را از شما می گیرند.

خوشبختانه، می توانید این رفتارهای غلط را تغییر دهید…

 •    قدم های منفی

احساس و روحیه ی ما می تواند بر شیوه ی راه رفتن مان تاثیر بگذارد اما بر اساس مطالعه ای که در نشریه Behavior Therapy and Experimental Psychiatry منتشر شد، برعکس آن هم می تواند صادق باشد، یعنی شیوه ی راه رفتن مان می تواند بر روحیه و حال ما تاثیر بگذارد. از بعضی از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد تا با شانه هایی خمیده و افتاده و با کم ترین حرکت دست راه بروند. حال و روحیه این گروه در مقایسه با افراد دیگری که چالاک تر راه می رفتند، بدتر بود. هم چنین، افرادی که با شانه های افتاده راه می رفتند، بیشتر موارد منفی را در مقایسه با موارد مثبت به یاد می آوردند.
پس سینه ی خود را به سمت جلو و شانه هایتان را عقب بگیرید تا ظاهرتان مثبت باشد.

•    نگاه های پشت لنز

ملکه های اینستاگرام، گوش کنید. براساس مطالعه ای که در Psychological Science منتشر شد، عکس گرفتن مکرر می تواند در به یادآوری آن لحظات خاص اختلال ایجاد کند. در این مطالعه، شرکت کنندگان به بازدید موزه رفتند و از بعضی اشیا عکس گرفتند و بعضی دیگر را فقط مشاهده کردند. در نهایت، آن ها در به یادآوری اشیایی که از آن ها عکس گرفته بودند، در مقایسه با آن هایی که مشاهده کرده بودند با مشکل مواجه شدند. لنز مانند پرده ای در مقابل چشمان ما است و ما متوجه نمی شویم که وجود دارد.
پس به آنچه که از آن عکس می گیرید، تمرکز کنید و یا حتی بهتر است که بنشینید و فقط از آن لذت ببرید.

•    ظلم پذیری

وقتی مدرسه را ترک می کنید، زورگویی تمام نمی شود. بر اساس آمارها، به ۵۴ میلیون کارگر یا ۳۵% از کارمندان آمریکا زورگویی و گردن کلفتی می شود و بیش از ۷۰% از مردم شاهد زورگویی در محل کار بوده اند. این موضوع بر اعتماد به نفس هم تاثیر زیادی می گذارد و فردی که زورپذیری را تجربه می کند، دیگر حتی علاقه ای به رفتن به محل کار خود نخواهد داشت.
پس  توصیه می شود ابتدا به متخصص مراجعه کنید تا سلامت جسمانی و روانی شما بررسی شود و راهکارهای مناسب مقابله با آن را دریافت کنید.

•    کارهای انجام نشده

به کاری فکر کنید که انجامش را به تعویق انداخته اید. اگر دلیلش این است که کاری کسل کننده است یا دل و دماغ انجام آن را ندارید، ما نمی توانیم کاری برایتان انجام دهیم. اما اگر چون انجام آن، شما را مضطرب می کند و یا از شکست خوردن می ترسید، به تعویق انداختنش فقط اعصاب تان را بیشتر خرد می کند.
پس قبل از این که آن کار را انجام دهید، کاری کنید که استرس تان کاهش پیدا کند. موسیقی گوش کنید، بدوید، هرکار دیگری که به از بین بردن اضطراب کمک می کند، انجام دهید. این گونه، به جای استرس، کمی خوشی هم  به انجام آن اضافه می کنید.

•    رابطه های سمّی

بسیاری از افراد دچار اضطراب و افسردگی هستند و دلیل آن بدون اینکه خودشان متوجه باشند، درگیری در یک رابطه ی سمی است. این مساله، اعتماد به نفس آن ها را از بین می برد. طرف مقابل آن ها باعث می شود باور کنند که بی کفایت و خودخواه هستند. گاهی اوقات، سال ها زمان می برد تا افراد متوجه شوند که افسردگی و اضطراب آن ها ناشی از رابطه شان است.
پس اگر در این مورد نیاز به کمک دارید، می توانید از یک متخصص مشاور، یکی از اعضای خانواده و یا یکی از دوستان نزدیک خود کمک بگیرید تا متوجه شوید در این رابطه از شما سوء استفاده می شود یا خیر.

•    گره های ابرو

مطالعات بسیاری نشان داده اند که خنده فواید بسیاری برای سلامتی از جمله سلامت روان دارد. خنده سریع ترین درمان برای اضطراب و افسردگی است.
پس به جای آن که زندگی را جدی بگیرید، هر روز به دنبال خنده باشید. برنامه ی طنز تلویزیونی ببینید، به برنامه های خنده دار رادیو گوش کنید و یا با دوستان تان وقت بگذرانید تا خنده روی لبان تان بنشیند. حتی می توانید با بچه ها وقت بگذرانید تا در شادی آن ها سهیم شوید.

•    کم خوابی

خواب بر روی همه چیز تاثیر می گذارد؛ بر توانایی های عاطفی و ذهنی و همچنین عملکرد بدن. خواب، راه بدن برای تجدید قوا است و بدون آن، سیستم بدن دچار اختلال می شود.
پس دلیل بی خوابی تان را مشخص کنید و سعی کنید محیط آرام بخشی را ایجاد کنید.

•    دل تان برای خودتان تنگ شده

با بچه ها، کار، ازدواج و کارهای دیگر، نمی توانید وقتی برای تنهایی خود داشته باشید. اختصاص دادن زمان به خود بسیار مهم است؛ چه ۱۰ دقیقه، ۱ ساعت و یا ۱ روز باشد. اگر برای خودتان وقتی اختصاص ندهید، افسردگی و اضطراب از راه می رسد.
پس قرار ملاقاتی با خودتان بگذارید. و حتماً آن را انجام دهید و وقت مناسبی به خودتان اختصاص دهید.

•    سکوت های مجازی

اگر از پیام کوتاه یا شبکه های اجتماعی برای در ارتباط بودن با دوستان تان استفاده می کنید، در واقع ارتباط معناداری با دوستان تان ندارید. این ها فقط سرگرمی هستند. به این معنا که مکالمات واقعی نیستند که بتوانیم از طریق آن افراد را درک کنیم. در عوض، تجربیات و احساسات مان را کاهش می دهند. به جای ارتباطات چهره به چهره، به ارتباطات مجازی عادت کرده ایم. این مساله بر توانایی و علاقه ی ما به نشستن با یک شخص در یک اتاق و صحبت کردن با او به صورت چهره به چهره، تاثیر می گذارد.
پس در پایان زندگی، دوستان مجازی یا فالوورهای ما اهمیتی ندارند. اما دوستان مان اهمیت دارند. حتماً حداقل هفته ای یک بار با دوست و اعضای خانواده خود دیدار کنید.

•    اعتیاد به وسایل الکترونیکی

آخرین باری که به طور کلی بدون وسایل الکترونیکی وقت گذرانده اید، کی بوده است؟ یادتان نمی آید؟ این نشانه ی خوبی نیست. همه ی این وسایل الکترونیکی، باعث تحریک بیش از حد ما می شوند. و اگر همیشه به این وسایل وابسته باشیم، هیچ گاه نمی توانیم واقعاً استراحت کنیم و بدن و ذهن مان را احیا کنیم. به تدریج، این شرایط خود را به شکل افسردگی و اضطراب نشان می دهد.
پس روزه ی الکترونیکی بگیرید. یک مرتبه در هفته حتی به مدت نصف روز، وسایل الکترونیکی را از خود دور کنید. TM الان خوشحال شوید: یک قرار ملاقات با خودتان بگذارید.

•    وقت سرخاراندن ندارید

همه ی ما متهم به انجام هم زمان کارها با هم هستیم. غذا را سر میز کار می خوریم، درحال تماشا کردن تلویزیون در اینترنت چرخی می زنیم و در همین حال پیام کوتاه هم می فرستیم. تحقیقات نشان می دهند که اگرچه خیلی از ما فکر می کنیم انجام هم زمان کارها با هم باعث افزایش بهره وری ما می شود، اما اینطور نیست. این کار فقط باعث می شود استرس داشته باشیم، نسبت به اطراف مان بی اعتنا باشیم و نتوانیم ارتباط موثری برقرار کنیم.
پس تلفن را زمین بگذارید، تلویزیون را خاموش کنید و به کاری که انجام می دهید و آنچه در اطراف تان اتفاق می افتد تمرکز کنید. بهترین کاری که می توانید برای سلامت روان خود انجام دهید، این است که اجازه دهید مغزتان هرچه را که در زمان واقعی اتفاق می افتد، پردازش کند و نه این که به فالوورهای شبکه های اجتماعی توجه کند.