خیانت های خاموش

لن کرنر، مشاور جنسی، می گوید:«بر خلاف فیلم ها، فیس بوک ماجراهای واقعی را می سازد که با هر چیزی به جز یک پایان خوش، خاتمه می یابد. در چند سال گذشته، روابط زیادی را دیدم که به وسیله آنچه من آن را «بمب های فیس بوک» می خوانم، از بین رفته اند.»
اگر شما یا همسر شما بیش از اندازه در دفتر الکترونیکی خاطرات گذشته چرخ می زنید، ممکن است پای یک رابطه عاطفی در میان باشد. چطور از شرّ خیانت های فیس بوکی رها شویم؟

خیال پردازی نکنید
همه ی ما، مرد و زن، در مورد گذشته خیال پردازی می کنیم و هیچ یک از خاطرات ما همچون خاطرات اولین اشتباهات جوانی، تأثیرگذار نیستند. ما دوست داریم قسمت های خوب را به یاد بیاوریم و قسمت های بد آن را فراموش کنیم.
قبل از ظهور فیس بوک، بیشتر ما تلاش می کردیم تا گذشته را در گذشته رها کنیم و به جلو حرکت کنیم. اما حالا سر و کله همه عاشق و معشوق های قدیمی – دوران دبیرستان، دوران دانشگاه و غیره – در فیس بوک پیدا می شود. وقتی دو نفر یک رابطه آنلاین را شروع می کنند، بهترین تصور را نسبت به همدیگر در سر می پرورانند و این باعث می شود که این رابطه چیزی بین خیال و واقعیت باشد. به سرعت، صمیمیت زیادی بین دو نفر شکل می گیرد، به خصوص اگر این صمیمیت، در گذشته نیز یک بار شکل گرفته باشد.
اما زمانی که مرد یا زن، با شخص دیگری ارتباط برقرار می کند و مسائل خود را با او در میان می گذارد، پایه ی رابطه زناشویی خود را متزلزل می کند و بنیاد رابطه ی جدیدی را شکل می دهد.

مخفی کاری ممنوع!
روابط دوستانه فرد در فیس بوک و کشش او نسبت به فیس بوک باعث می شود فرد همسر خود را فریب دهد. فرد جنبه هایی از دوستی خود را از همسرش مخفی می کند و به تدریج، بیش از آنکه به همسرش اعتماد کند، به «دوستش» اعتماد می کند.
او می گوید: «در چند سال اخیر، حداقل از سه نفر از کسانی که قبلا با آنها رابطه داشته ام، به طور غیرمنتظره درخواست های دوستی دریافت کرده ام. با این که هر کسی تحریک می شود که درخواست دوستی را قبول کند امّا من این کار را نکردم زیرا گذشته، گذشته است و من در زمان حال قرار دارم. و اگر هم کسی را به عنوان دوست فیس بوکی قبول کنم، به همسر خود اطلاع می دهم و اجازه می دهم که همه مکاتبات من را بخواند. این به این دلیل نیست که او به من اعتماد ندارد، بلکه به این دلیل است که ما چیزی برای پنهان کردن نداریم.»
 زمانی که چیزی را مخفی می کنید، مشکلات شروع می شوند. بنابراین اگر یکی از دوستان قدیمی شما از شما خواست که با او رابطه عاطفی برقرار کنید، تنها بگویید: «من متأهل هستم و برایت آرزوی خوشبختی می کنم.»   

فریب نخورید
رد و بدل شدن دائمی پیام های خوشنودکننده در فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی باعث تحریک شدن مرکز پاداش مغز می شود؛ این مسئله، باعث تمایل همیشگی فرد برای برقراری ارتباط فیس بوک یا ناراحت بودن او در زمان خارج بودن از فیس بوک می شود. حتی زمانی که حس مجذوب شدن در فرد وجود ندارد نیز ذهن به اشتباه می افتد و تصور می کند که آن فرد، بهترین شخص و این رابطه، بهترین رابطه است.
به زودی فرد احساس می کند که یک دوست آنلاین، او را بهتر از همسرش «درک می کند». او احساس می کند که آزادانه تر می تواند دیگر ابعاد شخصیت خود را درک کند اما در زندگی واقعی (و یک رابطه واقعی)، چنین موقعیتی ندارد. این حس صمیمیت غیرواقعی می تواند تمام افکار فرد را درگیر خود کند و بیش از پیش برای فرد هیجان انگیز باشد زیرا کسی از آن اطلاع ندارد. بیشتر افراد به دنبال آن نیستند که یک رابطه «عاطفی الکترونیک» داشته باشند..
این رابطه معمولاً به عنوان یک رابطه دوستانه عادی شروع می شود و رفته رفته جدی تر می شود. این یک باور غلط است که تنها افرادی چنین روابط عاطفی برقرار می کنند که رابطه زناشویی خوبی ندارند. حقیقت این است که بسیاری از کسانی که دچار خیانت عاطفی می شوند، اظهار می کنند که رابطه خوبی با همسر خود داشته اند. کسانی که به تدریج و در طولانی مدت، مرز بین دوستی و صمیمیت را گم می کنند، به دنبال رابطه عاشقانه نبوده اند.

ارضای جنسی در فیسبوک
لن کرنر می گوید:«من به عنوان یک مشاور جنسی، حرف های زیادی در مورد عادت های جنسی افراد، چه در هنگام بودن با همسر و چه در هنگام تنهایی، شنیده ام.» به گفته وی، مردان برای خودارضایی، اغلب هرزه نگاری های اینترنتی را به خیال پردازی های شهوانی خود ترجیح می دهند. مردان تنبل از این راه استفاده می کنند؛ تفاوت بین نوشتن و دیدن تلویزیون را در نظر بگیرید.
با این حال، مردانی که در فیس بوک با زنان دیگر رابطه برقرار می کنند، رایانه را رها می کنند و برای ارضای جنسی خود،‌ به تصور روابط جنسی با این افراد می پردازند.
یک رابطه عاطفی آنلاین از طریق حس جاذبه بین دو نفر، شارژ می شود. فرد، طرف مقابل را بهترین می داند و تصور می کند که داشتن رابطه جنسی با وی چگونه خواهد بود. این باعث می شود که کشش بین دو طرف بیشتر شود. به این ترتیب، پایان دادن این رابطه مشکل تر می شود و رابطه زناشویی فرد را بیشتر به خطر می اندازد.

از کارتان خجالت بکشید
اگر بیش از اندازه به رابطه های فیس بوکی خود فکر می کنید و به نقطه ای نزدیک می شوید که در مورد برخی از مسائل به خیال پردازی روی می آورید،‌ وقت آن رسیده است که حساب کاربری فیس بوک خود را ترک کنید و «رابطه چهره به چهره» با همسر خود را جایگزین آن کنید. از پاک کردن مسبب اصلی مشکلات خود، خجالت نکشید.