رییس اداره مشاوره تربیتی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان معتقد است: آموزش مهارت‌های زندگی فراموش‌نشدنی است و تنها همین آموزش‌ها است که در رفتار و ذهن دانش‌آموز به‌خوبی ماندگار خواهد شد.
پروین کاوه اظهار‌ کرد: با توجه به مسائلی که در دنیای ارتباطات به‌ وجود آمده؛ حضور دنیای مجازی در زندگی واقعی افراد، سبب تغییر سبک و شیوه زندگی آن‌ها شده است. به همین دلیل آموزش ‌و پرورش در نظر دارد در برنامه‌های خود، علاوه بر آموزش استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، روش‌های کنترل آن را نیز به دانش‌آموزان آموزش دهد.
وی با اشاره به تدریس درس مهارت‌های زندگی در مدارس استان، گفت: دانش‌آموزان باید بتوانند به ‌درستی مشکلاتشان را استدلال کرده و راه‌ حل مناسب را برای آن بیایند. تدریس این کتاب به‌ویژه در مقاطع اول و دوم متوسطه، می‌تواند به دانش‌آموزان مهارت‌های لازم برای زندگی، از جمله مهارت برقراری ارتباط، انجام رفتارهای با جرات و قاطعانه و رفتارهایی از این ‌دست را آموزش دهد.

رییس اداره مشاوره تربیتی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان نقش خانواده‌ها را در شکل‌گیری الگوی کامل یادگیری بسیار مهم دانست و افزود: برای شکل‌گیری رفتارهای صحیح در دانش‌آموزان، خانواده‌ها نیز باید به‌خوبی آموزش داده شوند، چرا که هر چقدر خانواده در هنگام بروز هیجانات زمان بلوغ دانش‌آموز نتواند زندگی نوجوان را مدیریت کند، نوجوان با مشکل بیشتری مواجه خواهد شد.
کاوه در ادامه افزود: در این زمینه برای آموزش خانواده‌ها، کلاس‌های آموزش مهارت در نظر گرفته‌ شده است که در فواصل زمانی منظم برگزار می‌شود. معلم‌ها نیز باید آموزش‌های لازم در مسائل تربیتی دانش‌آموزان را فرا گیرند. باید توجه داشت که ترغیب دانش‌آموز به انجام رفتارهای صحیح شهروندی مانند پازلی است که اگر تمام قطعات آن به‌ درستی در کنار هم چیده نشود، تربیت به ‌درستی صورت نمی‌پذیرد.
وی با اشاره به این‌که برنامه‌های صداوسیما در روند شکل‌گیری سبک زندگی دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: در سند چشم‌انداز توسعه کشور تاکید بسیار زیادی در آموزش مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان شده است و برای دستیابی به این مهم، ضروری است که تمامی این برنامه‌ها در راستای هم حرکت کرده تا به اهداف موردنظر در تربیت دانش‌آموزان برسیم.
رییس اداره مشاوره تربیتی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که 2 ساعت درس پرورشی برای دانش‌آموزان کافی نیست، گفت: در سایر کشورها ساعات درسی دانش‌آموزان بیشتر از کشور ما است. دانش‌آموز می‌تواند بسیاری از هیجانات خود را در مدرسه و در محیط آموزشی بروز دهد که این تخلیه روانی دانش‌آموز در مدرسه، سبب شناسایی رفتارهای نابهنجار در آن‌ها می‌شود.
کاوه از جایگزینی درس پرورشی با سایر دروس تئوری ابراز نارضایتی کرد و گفت: برخی مدیران هنوز معتقدند که درس‌های تئوری بر درس پرورشی (مهارت زندگی) ارجحیت دارد و زنگ تدریس این درس جایگزین درس‌های دیگر می‌شود. این در حالی است که مناطق حاشیه به علت فقر مادی و فرهنگی نیاز بیشتری به آموزش مهارت‌های زندگی دارند. متاسفانه تدریس درس‌های پرورشی به‌ خصوص در مدارس حاشیه شهرها جدی گرفته نمی‌شود و از طرف دیگر، کمبود نیروهای پرورشی در این مناطق، تدریس این درس را با مشکل مواجه کرده است.
وی با بیان این‌که درس مهارت‌های زندگی از سایر درس‌های تئوری دانش‌آموزان مهم‌تر است، گفت:‌ این مهارت‌ها در تمامی مراحل زندگی همراه دانش‌آموز است و اثراتی پایدار در زندگی دانش‌آموز دارد که پیشرو بودن مدرسه در این روند ضروری است.
 رییس اداره مشاوره تربیتی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به این‌که توسعه مراکز مشاوره از اهداف اصلی اداره مشاوره تربیتی آموزش‌ و پرورش است، گفت: با توجه به آسیب‌های منطقه‌ای و اجتماعی پیش روی دانش‌آموزان، وجود مراکز مشاوره به ‌خصوص در مناطق حاشیه الزامی است و بنا داریم مراکز مشاوره به مناطق حاشیه و کوچک برده شود. هم‌اکنون در شهرهای کارون، سردشت، لالی، بندر امام، سوسنگرد و حمیدیه مراکز مشاوره دانش‌آموزی افتتاح‌شده است و در سایر شهرستان‌ها نیز این مراکز افتتاح خواهند شد. امیدواریم با تجهیز مراکز مشاوره دانش‌آموزی بتوانیم آن‌ها را به مراکزی فعال در جهت حل مشکلات دانش‌آموزان تبدیل کنیم.