فتیشیزم
درمان فتیشیزم یا فتیشیسم و یا پاپرستی
تعریف فیتیشیسم یا پا پرستی :فتیشیزم یکی دیگر از انحرافات جنسی  است که مترادف های گوناگونی مانند : فتیشیزم ، فتیشیسم ، فوت فتیش ، شیء پرستی، پا پرستی  و یا بت پرستی که همه  دارای یک معنی  می باشد . افرادی که دارای انحراف جنسی فوت فتیش یا فتیشیسم هستند از طریق تصور کردن ، دیدن ، و لمس کردن و حتی لیسیدن پا و اشیاء مرتبط با آن همچون کفش و جوراب و … به لذت جنسی می رسند . این گونه افراد یا به طور کلی قادر به ایجاد رابطه جنسی طبیعی نیستند و یا اگر باشند به سختی می توانند ایجاد رابطه بکنند .
فروید و بعضی از روانشناسان دیگر بر این عقیده اند که فتیش یک نوع جایگزین برای کمبود هایی است که فرد فیتیش برای پر کردن آن خلاء به پا پناه می برد . به عقیده این روانشناسان فرد فوت فتیش هیچ جایگزینی نمی تواند برای تمایلات فیتیشیزمی خود پیدل کند.

 
درمان فتیشیزم
علل فتیشیسم یا بت پرستی جنسی :
بر اساس تجربیات بالینی این نوع از انحراف جنسی و یا بیماری جنسی و یا به قول افراد فتیش سلیقه جنسی ، ریشه در تجربیات دوران کودکی فرد دارد . مثلا” فردی اظهار میدارد وقتی من سه یا چهار ساله بودم پای یکی از محارم اعضاء خانواده را می بوسیدم و از ناخن های لاک زده خوشم می آمد .و یا فرد دیگر می گوید وقتی اعضاء خانواده دور میز ناهار خوری برای صرف غذا می نشستند من در زیر میز به پای آنها نگاه می کردم و گاهی نیز با آنها ور می رفتم .
پیامد انحراف جنسی فتیشیسم یا پا پرستی جنسی :
همچون دیگر انحرافات جنسی افرادی که دارای تمایلات جنسی  فتیشیسمی هستند ، از آنجایی که این افراد قادر به ایجاد رابطه طبیعی و سالم مخصوصا” با جنس مخالف نیستند ، با گذشت زمان دچار پریشانی روانی و افسردگی می گردند .از آنجایی که مرکز توجه جنسی افراد فوت فتیش به پای جنس مخالف می باشد ،نتیجه این می شود که این گونه افراد قادر به رابطه جنسی طبیعی نبوده و ناچارا” نمی توانند تشکیل خانواده بدهند ،و البته آنهایی هم که تشکیل خانواده می دهند مجبور به جدایی می شوند . و طبیعتا” این قبیل از ناکامی ها و همچنین انتظارات و توقعات غیر قابل اجابت که اطرافیان و خانواده از فرد فوت فتیش دارند ، باعث سرخوردگی و افسردگی بیشتر فرد فتیشیسم  خواهد شد .
 درمان فتیشیزم
درمان فتیشیسم یا پاپرستی جنسی و هیپنوتیزم درمانی  :
محققان بر این باورند که روشهای رفتار درمانی، روشهای موثری برای درمان فتیشیزم می باشد .یکی دیگر از روش های درمان فتیشیسم  درمان به طریق “ایجاد حس بیزاری” است. مثلا زمانی که فرد در حال استمنا کردن با شی یادگار خود است، او را در معرض تنبیه قرار می دهند.
علاوه بر روش های درمانی رفتاری ، شناخت درمانی که ایجاد و یا تغییر نگرش در فرد است می تواند برای درمان فتیشیسم یا بت پرستی جنسی مفید واقع شود .اما از آنجایی که  ضمیر ناخود آگاه انسان و خاطرات و اتفاقات و یادگیریهای گذشته در ایجاد و تقویت فتیشیزم یا فتیشیسم  نقش اساسی دارد پس استفاده از هیپنوتیزم درمانی برای تغییر باورها در ناخود آگاه کارکرد موثری در درمان فتیشیزم یا درمان فتیشیسم دارد.