(لیلا چهرازی:مشاورکودک وخانواده...بازی درمانگر)

تعریف لکنت زبان:

لکنت زبان را می توان عدم توانایی در بیان روان و سلیس کلمات و یا جملات با مخاطب یا مخاطبین نامید. به عبارتی دیگر لکنت زبان نوعی بیان ناقص است که فرد کلمات را بصورت کشدار، همراه با مکث و گاهی قفل شدن فک، و همچنین به همراه فشار در
ماهیچه های صورت بیان می کند.

علل لکنت زبان:

شاید همه ما بنوعی آمادگی هر نوع اختلالی را داشته باشیم برای مثال بعضی از ما  آمادگی تیک عصبی و برخی دیگر لکنت  و برخی دیگر نیز نوع دیگری از اختلال را داشته باشیم. اما در نهایت این عوامل محیطی است که باعث آشکار شدن اختلال خاصی در افراد می گردد. مثلا" کودکی که ناگهان مورد هجوم فردی قرار می گیرد و دچار ترس شده و ممکن است پس از آن دچارلکنت زبان گردد.معمولا" علت  لکنت زبان کسانیکه محیطی است و یا به عبارتی در اثر ترس و شوکهای روانی بوجود آمده در تنهایی و یا با کسانی که راحت هستند کاملا" بدون لکنت و یا با لکنت زبان کمتری صحبت می کنند . در واقع می توان چنین گفت ترس و اضطراب و یا به عبارتی احساس ارزیابی منفی از سمت دیگران (شاید همان ترس ناهشیار اولیه لکنت زبان) باعث لکنت زبان و یا تشدید آن می گردد.

پیآمدهای لکنت زبان:

پیآمدهای لکنت زبان با توجه به نوع شخصیت افراد متفاوت است. بعضی از افراد بدون توجه به علت لکنت زبان اعم از محیطی و یا ژنتیکی بودن آن براحتی و بدون ترس و با همان لکنت زبان با دیگران ارتباط بر قرار می کنند و ابایی از لکنت زبانشان ندارند که این می تواند بدلیل تربیت خانوادگی فرد و مسایل شناختی او و بی اهمیت دانستن نقص شان در مسایل اجتماعی باشد. اما به طور کلی لکنت زبان باعث گوشه گیری فرد، کناره گیری از فعالیتهای اجتماعی، استرس و اضطراب، بدبینی، پرخاشگری، افسردگی، خود کم بینی، عدم پیشرفت در شغل یا حرفه مورد نظر، و بسیاری دیگر می شود.