رهاشدگی و روابط صمیمی


افراد با طرح واره رهاشدگی به دنبال شریک زندگی یا همسری نمی گردند که بتواند آنها را به یک رابطه ی باثبات و ایمن امیدوار کند. بلکه شما مجذوب کسی می شوید که شما را در دام بلاتکلیفی بین امیدواری و نا امیدی بیندازد.

 احساس می کنید فردی را برای زندگی سالم پیدا کرده اید یا حداقل آن فرد روابط باثبات تری با شما دارد. اما این احساس خوشایند اولیه پس از چندی نقش بر آب می شود و شما پی می برید  که در یک حلقه ی معیوب فعال سازی طرح واره هایتان گیر افتاده اید.

شما اکثرا به دنبال کسانی هستید که زیر بار تعهد برای ازدواج نمی روند و مطمئن نیستید که با شما می مانند. مثل اینکه زندگی عاشقانه ی بی ثبات برای شما آشناتر و راحت تر است چون در روابط قبلی شما نیز همین الگو حاکم بوده است. این بی ثباتی با دامن زدن به فرآیند جذابیت, طرح واره شما را فعال نگه می دارد.

به همین دلیلی علی رغم تمام مشکلات چنین رابطه ای بازهم با شور و هیجان آن را دنبال می کنید. انتخاب شریک زندگی یا همسری که واقعا خاطرخواه شما نیست حداقل به شما این اطمینان را می دهد که رها شدگی دوران کودکی تان ادامه دارد.

علائم خطر در رابطه عاطفی

اگر جذب افراد زیر میشوید مراقب باشید....

طرف مقابل شما به دلیل درگیری عاطفی با فردی دیگر, حاضر نیست زیر بار روابط متعهدانه ی دیرپا برود.

طرف مقابل همیشه در دسترس نیست که اوقاتی را با یکدیگر بگذرانید ( مثلا زیاد به مسافرت کاری و اداری می رود, محل تحصیلش در شهری دیگر است, محل کارش خیلی دور است یا به کار اعتیاد دارد)

طرف مقابل شما از لحاظ عاطفی, فردی بی ثبات است ( مثلا یک روز باشما خوب و یک روز بی تفاوت, معتاد است یا افسرده است, شغل ثابتی ندارد) و نمی تواند بر اساس اصول منطقی با شما رابطه ای عاطفی و پایدار برقرار کند.

طرف مقابل شما تنوع طلب است. دوست دارد در روابطش آزاد باشد, مایل است برای دیگران دلربایی کند.

طرفتان نسبت به شما دودل است. از نظر منطقی میل دارد با شما باشد, اما از نظر عاطفی میل چندانی ندارد یا اینکه لحظه ای عاشق دیوانه وار شماست و لحظه ای بعد از چشم او می افتید. مثل اینکه تکلیفش با خودش روشن نیست.

 

مشاور و روانشناس مصطفی آفریدون


 

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی