رواندرمانی و مشاوره چه چیزی نیست:


۱_مشاوره  دوست بودن نیست: در دوستی ، یک تمرکز متقابل دو طرفه با جنبه‌های مختلف بسیار وجود دارد، در حالی‌که در مشاوره تمرکز یک طرفه بوده و تنها بر سلامت یکی از طرفین_ یعنی مراجع_ تمرکز می‌شود. دوستان با یکدیگر به گردش و تعطیلات می‌روند. اما مشاور و مراجع قطعاً این کار را انجام نمی‌دهند.

۲_مشاوره محبت کردن نیست: هدف عمده محبت کردن کمک به کاهش انزوای شخصی و اجتماعی فرد است. در این شرایط، فرد محبت کننده به عنوان منبع مستقیم تعامل اجتماعی عمل می‌کند. هنگامی‌که هدف درمان کاهش انزاوای مراجع است، مشاور قصد دارد، مراجع را جهت یافتن افرادی که بتواند با آنها ارتباط برقرار کند یاری دهد، اما قصد ندارد که خود او به عنوان منبع این تماس و ارتباط عمل کند.

۳_مشاوره، درمان کردن یا شفا دادن به شیوه یک پزشک نیست: درمان کردن یا شفا دادن مستلزم اجرای یک روند شفا بخشی به وسیله یک فرد متخصص در مورد شخصی است که به طور منفعلانه آن را دریافت می‌کند. در حالی‌که مشاوره شامل درگیری فعالانه مراجع است در عین اینکه مشاور یک فرد متخصص است.

۴_مشاوره نصیحت کردن نیست: در نصیحت کردن، فرد نصیحت کننده، اساساً از مغز خود استفاده می‌کند؛ اما در مشاوره، مشاور مراجع را ترغیب می‌کند تا مغز خودش را به کار گیرد. بنابراین مشاوره خودمختاری مراجع را به شیوه‌هایی ترغیب می‌کند که نصیحت کردن چنین کارکردی ندارد.

.

مشاور و روانشناس مصطفی آفریدون


 

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی