استمنا یا خود ارضایی در کودکان چیست و از چه سنی شروع می شود؟

راجع به استمنا یا خود ارضایی، در تمام جوامع بشری، ملل و اقوام با فرهنگ های مختلف، بحث بسیار، صورت گرفته است و گستردگی این موضوع، نشان از عالم گیر بودن این مسئله دارد.

طبق تعریف، استمنا، نوعی مالش و تحریک مکانیکی در دستگاه تناسلی است که در بچه ها و بزرگ ترها صورت می گیرد، برخی از کودکان، با تحریک ناحیه ی تناسلی و خود ارضایی به لذت و تخلیه ی جنسی می رسند. در کودکان، خود ارضایی به علت کنجکاوی و کاوش ناحیه ی تناسلی شروع می شود. هر چند در نوجوانان و بزرگ ترها که به مرحله بلوغ رسیده اند، خود ارضایی، همراه با تخیلات و تفکرات جنسی و به منظور ارضای غریزه ی جنسی صورت می گیرد.

ولی در کودکان خود ارضایی، بدون تخیلات و تصورات جنسی و صرفاً جهت تخلیه ی هیجانی و کسب لذت و رفع تنش صورت می گیرد. خود ارضایی در کودکان، معمولاً غیرارادی و بدون برنامه ریزی قبلی است و حتی ممکن است، بدون شرم و در حضور دیگران صورت گیرد.

بررسی زندگی کودکان نشان می دهد که در شیر خواران بازی با اعضای تناسلی، بخشی از رشد طبیعی است. بر طبق نظرات هارلو در میمون ها ، تعامل با مادر و هم سالان برای رشد رفتار جنسی مؤثر در بزرگ سالی، ضروری است. این یافته با اجتماعی شدن بهنجار کودکان ارتباط دارد . تحقیقات نشان داده است که خودانگیزی جنسی در دوران شیرخواری و کودکی شایع است. کودک همان طور که در عمل، انگشتان و دهان خود را کشف می کند، یاد می گیرد که در مورد دستگاه تناسلی خود نیز چنین کند.

در 15 تا 19 ماهگی، هر دو جنس، خود انگیزی تناسلی ( genital self-stimulation) را آغاز می کنند. احساس لذت از تماس ملایم ناحیه ی تناسلی حاصل می شود. این احساسات به همراه میل عادی برای کاوش بدن، سبب علاقه ای طبیعی به لذت خودارضایی در این دوره می شود. توجه کودک به دستگاه تناسلی خود که اغلب ناشی از کنجکاوی و کاوش است، امری نسبتاً شایع است. آمار کشورهای غربی، میزان خود ارضایی را در حدود یک سوم کودکان کم تر از 10 سال می دانند .

در تحقیقی که در یک کلینیک آمریکایی روی 280 پسر و 300 دختر 2 تا 5 ساله که تحت نظر بوده اند، ملاحظه شد که 34 درصد پسران و 21 درصد دختران تنها دچار خود ارضایی یا دستکاری دستگاه تناسلی هستند. این آمار ( در جوامع غربی) در سنین بالاتر و اواسط دبستان افزایش چشمگیر داشته و حتی تا 60 درصد گزارش شده است.

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

📞تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0937-407-1940 مسعود آفریدون

 

 


مرکز مشاوره تلفنی