زمان پدیده ای ساختگی است؛



گفتن "وقت ندارم" مثل آنست که بگوییم "تصمیم ندارم".

(Lao Tzu; فیلسوف چین باستان)

زمان ابزاری است که بشر بمنظور برنامه‌ریزی، سازماندهی و شناخت طبیعت از آن‌ بهره میجوید و البته هیچ شکی بر ارزشمندی این ابزار نتوان برد. مانند هر وسیله دیگری اما قرار بر این بوده که در خدمت نوع بشر باشد تا آن را‌ در جهت آسایش و اهداف خود بکار برد.  ولی‌ گاهی اینطور به نظر نمیرسد... خود را شاید گاهی محدود و در بند زمان احساس کنیم نه حاکم و رها از آن‌. شاید گاهی بجای اینکه زمان را خادم خود انگاریم، زندگی‌ خود را تابعی‌ از گذر زمان قلمداد کنیم... رویکرد منطقی‌ البته آنست که خود را، نه ثانیه‌ها را، مرجع هستی قلمداد فرماییم. با گردش زمین به دور خورشید، من رشد می‌کنم، تغییر می‌کنم، می آموزم، دوست میدارم و تجربه می‌کنم. همراه با زایش طبیعت می آفرینم و همراه با ‌رویش طبیعت نو میشوم... اگر چه این گردش کامل به دور خورشید را یک سال محاسبه می‌کنم تا از معیاری برای سنجش روزها بهره‌مند باشم، ولی وجود من عاری از این محاسبات است و هستیم فرای چهارچوب زمان؛ من درون زمان زندگی‌ نمیکنم و زندگی‌ من محدود به زمان نیست... من فرمانروای زندگی‌ خویشتنم و به این منظور از ابزار زمان در جهت بالندگی بهره می جویم نه اینکه فرایند رشد را مظروف ظرف زمان کنم...  هرگز شناخت، ادراک و احساس وجودی خویش از تجربه و عشق به هستی‌ را با دقایق ساعت نمیسنجم... هنر بودن خود را در قالب زمان نمی‌ریزم که بودن در بی‌نهایت جاریست. در نظر آر وجد حاصل از غرش رعد... یا شوق دیدن صنوبر سپید از برف... چنین تجربه هایی در بی‌نهایت جاری میشوند... همچنین است ادراک هستی‌ که در ظرف زمان نمی گنجد... تجربه هایی خلق کنید لبریز از وجد و مجد و اشتیاق که بر زمان فائق آیند، چنان که امواج بر شن های ساحل... حکیم عمر خیام البته کمک شایانی فرموده اند تا ما بتوانیم از تقویم جلالی برای سازماندهی و برنامه ریزی دقیق بهره جوییم.

 

مشاور و روانشناس : مصطفی آفریدون



 مرکز مشاوره و روانشناسی انتخاب

مشاوره تلفنی برای سراسر کشور

تلفن جهت تعیین وقت

09226380616 { فرزاد سلحشور }

09365058631 { مسعود خلیلی }