سرد مزاجی  2نوع است:


 

حدود یک‌سوم از زنانی که رابطه زناشویی دارند، دچار کاهش میل جنسی  هستند. وقتی خانم، همیشه دچار کاهش میل جنسی  است،  سرد مزاجی  از نوع عمومی است. در نوع دوم زن واقعا کاهش میل جنسی  ندارد ولی به‌علت دوست نداشتن همسر (مثل عقد اجباری) در مواجهه با او دچار سرد مزاجی  می‌شود. این نوع کاهش، موقعیتی و روانی است. سرد مزاجی  از نظر شدت به 3 نوع تقسیم می‌شود. اگر کاهش میل جنسی  خفیف باشد، اختلال چندانی در روابط زناشویی ایجاد نمی‌شود و همسر نیز معمولا مطلع نخواهدشد. خانم‌هایی که به‌طور متوسط دچار این مشکل هستند، اغلب به‌عنوان یک وظیفه و بدون رضایت باطنی رابطه زناشویی برقرار می‌کنند اما در موارد شدید خانم اصلا حاضر به برقراری رابطه نیست و این عمل ممکن است باعث از هم پاشیدگی زندگی زناشویی شود.

یائسگی و  سرد مزاجی

برای اینکه سرد مزاجی  در زن ایجاد نشود، سیستم‌های هورمونی، عصبی –عضلانی، عروقی و نهایتا روانی باید هماهنگ عمل کنند. اختلال در این مسیر باعث اختلال در میل جنسی  می‌شود. شایع‌ترین علت  سرد مزاجی  یائسگی است چون سرد مزاجی  رابطه بسیار نزدیکی با سطح هورمون‌های زنانه و حتی هورمون‌های مردانه دارد زیرا در بدن همه زنان مقداری هورمون مردانه وجود دارد. در زنانی که به علت بیماری تخمدان‌ها خارج می‌شوند، ترشح هر دو هورمون قطع می‌شود ولی در بدن زنان با یائسگی طبیعی، مقداری هورمون مردانه باقی می‌ماند ولی ترشح دو هورمون کاهش می‌یابد. افسردگی و بیماری ام‌اس دو علت شایع دیگر بعد از یائسگی هستند که بیماران را به دلیل  سرد مزاجی  به مطب پزشک می‌کشانند.‌

اول تشخیص علت، بعد درمان ریشه‌ای

زنانی که با شکایت کاهش میل جنسی  مراجعه می‌کنند، در سه گروه سنی قرار دارند. خانم‌های جوان، خانم‌های حول وحوش یائسگی و خانم‌های یائسه. برای بررسی علت  سرد مزاجی  ابتدا این 3 عامل خیلی مدنظر قرار می‌گیرد. هر بیمار باید از نظر تمام علل گفته شده بررسی شود چون در خیلی از موارد اصلا بیمار  سرد مزاجی  ندارد و عاملی دیگر باعث شده این مشکل به‌وجود آید. به هر حال کاهش میل جنسی  مشهود در زنان مشکل مهمی است و باید درمان شود. توصیه اکید این است زنان  سرد مزاجی  را جدی بگیرند و درصدد رفع آن برآیند. زنانی که به علت  سرد مزاجی  از همسرشان جدا شده‌اند، نباید دوباره ازدواج کنند مگر اینکه مشکلشان حل شده باشد. درمان موفق منوط به تشخیص درست نوع اختلال و علت آن است.

 

https://t.me/entekhab123

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی