عهدشکنی در زناشویی


عهد شکنی در زناشویی را می‌توان یکی از آسیب زا ترین مشکلات عاطفی زوجین در نظر گرفت و مشکل پیچیده تر آن است که بتوان این مسأله را فی مابین زوجین مرتفع کنیم.

ایران/ اما در اکثر زوجین مهمترین عاملی که زمینه ساز این‌گونه رفتارهای انحرافی در ساختار خانواده می‌شود عبارتند از:
1-
بی تفاوتی همسر:گاهی بی‌وفایی یا ناشی از احساس نادیده گرفتن از سوی همسر است،که همواره توصیه می‌شود برای اینکه زندگی مصون از این انحراف را داشته باشیم باید طرف مقابل را به عنوان مرکز ثقل توجه خود قرار دهیم.
2-
احساس خلأ عاطفی یعنی اینکه همواره طرف مقابل دوست دارد که مورد ستایش و دوست داشتن و احترام قرار گیرد.در ساختار خانواده‌های سالم موضوعی که همواره مورد توجه قرار می‌گیرد ابراز علاقه و عشق از سوی طرفین است که نبود توجه به مسائل عاطفی زمینه رفتارهای انحرافی را فراهم می‌کند.
3-
مشکلات رفتاری فی مابین در صورتی که به صورت زیر ساختی حل نشود به عنوان عامل دیگری برای ایجاد خیانت در نظر گرفته می‌شود.
ایجاد مسأله بین زوجین به عنوان مسأله عادی در نظر گرفته می‌شود به گونه‌ای که احتمال دارد اختلاف سلیقه در خصوص مسائل متفرقه ظهور و بروز کند ولیکن اتخاذ راهبردی برای حل ریشه‌ای مسأله باید مورد توجه قرار گرفته و از توسعه آن جلوگیری کرد و آن را تبدیل به یک بحران عاطفی نکرد.
4-
روابط زناشویی سرد زمینه دیگری برای بروز خیانت است. این مسأله با توجه به اینکه به عنوان یک تابو در نظر گرفته می‌شود و زوجین گاهی این مسأله را انکار  یا از درمان آن طفره می‌روند می‌تواند در توسعه بحران خانوادگی نقش آفرینی کند که همواره در این خصوص توصیه می‌شود که انکار و نپذیرفتن نه تنها باعث حل مسأله نمی‌شود بلکه به گسترش مسأله کمک می‌کند.
5-
نداشتن زمینه‌های مشترک رفتاری و عقیدتی که باعث ایجاد همکلامی در زوجین می‌شود از دیگر مسائلی است که در این موضوع باید مــــورد توجه قرار گیرد، گاهی این موضوع متصور است که هر چقدر زمینه مشترک رفتاری بین زوجین گسترش یابد به همان میزان پایبندی به زندگی مشترک نیز افزایش می‌یابد.
البته مسائل مطرح شده بخشی از عوامل زمینه ساز ایجاد بحران است که در این نوشتار به آن پرداخته شد ولیکن مهمترین مسأله‌ای که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد بالا بردن سطح آگاهی زوجین در خصوص ساختار خانوادگی است  و در غیر این صورت روز به روز شاهد گسترش این‌ گونه رفتارهای نامناسب اجتماعی خواهیم بود.

 

 

 


https://t.me/entekhab123

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی

فرزاد سلحشور     0616-638-0922

مرکز مشاوره تلفنی