عوامل موثر در بروز یائسگی چه هستند؟


عوامل محیطی هم می‌توانند روی فعالیت تخمدان تاثیر بگذارند. به‌عنوان نمونه سیگار، سموم محیطی، اشعه درمانی روی لگن، شیمی‌درمانی، جراحی‌های تخمدان و حتی برداشتن رحم می‌توانند باعث تسریع بروز یائسگی شوند.

علائم یائسگی چه هستند؟

گرگرفتگی یکی از مشخص‌ترین علائم است که معمولا چند سال قبل از  شروع یائسگی ایجاد شده و تا چند سال پس از آن هم ادامه می‌یابد. یائسگی به علت کاهش هورمون استروژن در زنان منجر به تغییرات دیگری هم می‌شود که ممکن است برخی نشانه خاصی نداشته اما بسیار مهم باشند.

مهم‌ترین این عوارض پوکی استخوان و تغییرات در سیستم قلبی‌عروقی به‌صورت افزایش گرفتگی عروق قلب و احتمال وقوع سکته‌های قلبی و مغزی است. افزایش ابتلا به عفونت‌های ادراری و تکرر ادرار نیز از دیگر علائم است. کاهش استروژن روی پوست نیز تاثیر داشته و به صورت نازک شدن لایه سطحی پوست، کاهش چربی پوست و افزایش چروک‌های پوستی ظاهر می‌شود. خشکی چشم‌ها به علت کاهش ترشح مجاری اشکی، کاهش شنوایی، سوزش، التهاب و خونریزی لثه‌ها، لق شدن و افتادن دندان‌ها از دیگر علائمی است که ممکن است بروز کند. کیفیت صدا نیز ممکن است تغییر کرده و صدا کلفت‌تر شود. وقوع این تغییرات و نگرش برخی خانم‌ها نسبت به این دوره، ممکن است سبب بروز افسردگی هم شود.

اقدامات مورد‌نیاز چیست؟

تمام زنانی که در سنین یائسگی هستند، باید با مشاهده اولین نشانه به پزشک مراجعه کرده و درمان‌های خاص خود را دریافت کنند. بهترین درمان که مانع از وقوع علائم یائسگی می‌شود، هورمون درمانی است که البته پیرامون آن بحث و جدل‌های زیادی هم وجود دارد، بنابراین برای شروع هورمون‌درمانی حتما باید آزمایشات و معاینات دقیق انجام گرفته و افراد واجد شرایط انتخاب شوند. البته این افراد باید همواره تحت‌نظر پزشک بوده و معاینات و آزمایشات سالانه را انجام دهند. توصیه برای این دوران به خانم‌هایی که در این سنین هستند، توصیه می‌شود به وضعیت استخوانی خود توجه داشته و با ورزش منظم، مصرف لبنیات کافی و در صورت لزوم مکمل‌های کلسیم، استفاده از نورآفتاب و قطع مصرف سیگار از بروز پوکی استخوان جلوگیری کنند. البته برای کسانی که دچار پوکی استخوان شده‌اند هورمون درمانی یا مصرف داروهای خاصی زیرنظر پزشک الزامی است. کنترل وزن و جلوگیری از چاقی به همراه مصرف غذاهای کم‌چرب و ورزش می‌تواند در کاهش عوارض قلبی موثر باشد. علائم ادراری و تناسلی نیز با مصرف هورمون به‌صورت خوراکی یا موضعی قابل درمان است. مصرف سویا، غلات، عدس، نخود یا ترکیبات گیاهی که از خانواده فیتواستروژن‌ها هستند تاثیر مختصری بر بهبود علائم دارند. به خانم‌هایی که در این سنین هستند توصیه می‌شود، مراجعه به پزشک و معاینات دقیق و مورد‌نیاز را فراموش نکنند و حتما بررسی‌های لازم را انجام دهند. وقوع یائسگی بحرانی هولناک در زندگی نیست و تنها گذر از یک مرحله و ورود به مراحل جدید است که باید با هوشیاری با آن رو‌به‌رو شد.

مشاور و روانشناس مصطفی آفریدون


 

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی