قواعد ارتباط با جنس مخالف

رابطه با جنس مخالف در زندگی امروزی که به شدت اجتماعی شده است نیازمند توجه به مسائلی هست که بسیار مهم قلمداد می شوند.
دین اسلام دین تعادل است و در تمام کارها میانه‌روی را پیشنهاد می‌کند. «و جعلناکم امة وسطاً» ( سوره بقره، آیه143) و در حدیثی بیان شده «خیر الامور اوسطها».......
در حدیثی بیان شده «خیر الامور اوسطها». در بحث روابط بین زن و مرد نیز می‌توان به اصول و توصیه‌ی دین رجوع کرد. برای اینکه بتوان تعادل را حفظ کرد باید اسب سرکش تمایلات نفسانی را با کمند دستورات دینی و قرآنی کنترل نمود.

 

بنابر نظر بعضی افراد هیچ‌گونه ارتباطی نباید میان زن و مرد در کلام و دیگر روابط وجود داشته باشد. اما این دیدگاه، دیدگاهی افراطی است، چرا که خداوند زن و مرد را یکسان آفریده و زن‌ها می‌توانند پا‌به‌پای مردها در عرصه‌های مختلف اجتماعی شرکت کنند. مخصوصا در جوامع امروزی که زنان سهم بسزایی در تمام عرصه‌های مختلف کاری و اجتماعی برعهده دارند، چنین دیدگاهی تقریبا غیر‌ممکن است. حتی در بسیاری روایات نقل شده است که حضرت فاطمه (س) در محدوده و چهارچوب قانون و شرع با یاران پیامبر و حضرت علی سخن می‌گفتند و یا برای مردم سخنرانی می‌کردند. نمی‌توان افراد جامعه را به دو گروه زن و مرد تقسیم کرد و به آنها اجازه نداد هیچ‌گونه ارتباطی با یکدیگر داشته باشند. برای انجام هر کاری باید حد و مرزهای آن را در نظر گرفت و پا از آن فراتر ننهاد چرا که کوچک‌ترین لغزشی در این راه ممکن است انسان را به دام هلاکت و بدبختی بیاندازد و او را در گرداب تمایلات نفسانی غوطه‌ور سازد.

 

رسول خدا می‌فرمایند: «بین زنان و مردان نامحرم جدایی ایجاد کنید زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت‌و‌آمد داشتند، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت.»
پیامد این سخن پیامبر را به خوبی در روابط دوستانه دختران و پسران می‌توان دید که چگونه دوستی‌هایی بسیار ساده، حتی به عنوان همکلاسی و یا همکار، بنیان و اساس زندگی آنها را از هم متلاشی کرده است و برایشان راه بازگشتی نگذاشته است. تنها دلیل این فلاکت فقط خارج شدن از حد اعتدال و گوش دادن به ندای شیطان است.
حضرت علی نیز دراین باره می‌فرمایند: «اختلاط و گفت‌وگوی مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد و دل‌ها را منحرف می‌سازد.»

 

حدود روابط با جنس مخالف

باید محدوده‌ای مشخص در همه ارتباطات رعایت گردد؛ روابط کاری، اجتماعی و روابط در محیط‌های آموزشی، اگر در چهارچوب شرع باشد مانعی ندارد. اما روابط دوستانه بین دختر و پسر به طور کلی رد شده است چراکه سرانجام این روابط به مسائل نامشروع جنسی ختم می‌شود و انسان را به ورطه تباهی می‌کشاند. البته خود انسان بهتر می‌تواند محدوده ارتباطی خود را تعیین کند زیرا از خود شناخت بیشتری دارد. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «بل الانسان علی نفسه بصیره؛ انسان بر نفس خویش آگاه و بیناست.» (قیامت، آیه14)


کنترل هیجانات در برخورد با جنس مخالف حائز اهمیت است. در صورتی که زنان و مردان در محیطی سالم روابطی در چهارچوب‌های اخلاقی داشته باشند نه تنها سلامت روانی خویش را حفظ کرده‌اند بلکه باعث پیشرفت و رشد جامعه نیز خواهند شد.

 

راهکارهایی برای زنان و مردان

اما زن و مرد چه نکاتی را رعایت کنند تا به حد و حدود این روابط پایبند بمانند؟ حیا، وقار و متانت از جمله اصول اخلاقی است که هر زن و مردی که در ارتباط با یکدیگرند باید به آنها پایبند باشند. رعایت حد و مرز در گفت‌وگو و هم‌کلام شدن با یکدیگر، نگاه کردن، فاصله هنگام صحبت، تنها نبودن در مکانی که دیگران تردد ندارند و داشتن پوشش مناسب نیز از جمله اصول اخلاقی هستند که باید رعایت شود.

 

علاوه بر این کنترل هیجانات در برخورد با جنس مخالف حائز اهمیت است. در صورتی که زنان و مردان در محیطی سالم روابطی در چهارچوب‌های اخلاقی داشته باشند نه تنها سلامت روانی خویش را حفظ کرده‌اند بلکه باعث پیشرفت و رشد جامعه نیز خواهند شد. فردی که مهارت‌های ارتباطی را آموخته باشد و بداند هنگام رابطه با جنس مخالف باید از اضطراب دوری کرده و دچار برانگیختگی هیجانی نشود، می‌تواند در رابطه با جنس مخالف به درستی عمل کند. معمولاً نوجوانان و جوانانی که بلوغ عاطفی را به طور کامل پشت سر گذاشته و افسار احساسات را به دست دارند، موفق‌تر از سایر همسالان خود عمل می‌کنند.

 

در صورتی که زن و مرد احساس کنند، به یکدیگر دلبستگی داشته و یا رفتار و کردار یکدیگر را پسندیدند بایستی مرد از طریق خواستگاری پیش‌قدم شده و شرایط ازدواج را مهیا کند.
و در نهایت با رعایت این اصول اخلاقی نه تنها انسان در محدوده این ضوابط احساس اسارت نمی‌کند بلکه آرامش فکری و امنیت اجتماعی او نیز تامین می‌شود.

جهت رزرو مشاوره تلفنی با این شماره تماس بگیرید 09374071940