مشاوره گروهی ویژه همسران

مشاوره گروهی می تواند تجربه ای غنی و ارزشمند باشد. دلایل زیادی برای این نظر وجود دارد در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم 1. در طول دوره مشاوره گروهی، افراد ملاحظه می کنند که تنها افرادی نیستند که مسئله و مشکل دارند. بیشتر اوقات افراد احساس می کنند به دلیل مشکلاتشان گوشه گیر و منزوی شده¬اند. شنیدن اینکه دیگران نیز احساسات و مشکلات مشابهی دارند یا سالها روی مشکلات عمیقشان در زندگی کار کرده اند، بسیار تقویت کننده و برانگیزاننده است و به اعضای گروه روحیه می دهد و به حل مشکلات آنان کمک می کند. 2. زمانی که افراد به گروه می پیوندند و آزادانه با دیگر اعضای گروه ارتباط متقابل برقرار می کنند، معمولاً برخی از مشکلات خود را در گروه از نو تجربه می کنند و تحت نظارت درمانگر گروهی از حمایت اعضای گروه برخوردار می شوند و از راهکارهای پیشنهاد شده در حل و رفع مشکلاتشان بهره می برند. 3. مشاوره گروهی موقعیتی آرمانی و مطلوب برای کاوش در مسائل میان فردی یا اجتماعی است. بیشترین مشکلات همسران، مساله و مشکل ارتباطی است. تجربه گروهی به همسران کمک می کند تا روابط میان فردی خود با یکدیگر و با دیگران را بهتر درک کنند و راههای جدید ارتباط با همسر خود و دیگران را فرا گیرند. 4. در فضای امن و سرشار از اعتماد و رازداری، افراد به یکدیگر توجه و علاقه پیدا می کنند و به یکدیگر کمک خواهند کرد. به ویژه آنکه ما در کمک به دیگران یاد می گیریم چگونه به خودمان کمک کنیم. تعداد و چگونگی برگزاری جلسات مشاوره گروهی همسران تعداد جلسات مشاوره گروهی حداقل 5 جلسه است.

جلسه اول:(یک ساعت و نیم تا دو ساعت) گام اول: آشنایی با زوجین، معرفی هدف و ساختار جلسات، تعداد جلسات، زمان تشکیل جلسات، ظرفیت عشق ورزیدن، مسئولیت پذیری زوجین و مشاور(رعایت اصل رازداری و صداقت، عدم قضاوت و پیشداوری و برخورد مناسب و احترام آمیز و بدون سوگیری با یکدیگر و...)، پاسخ به ابهامات و سوالات احتمالی. گام دوم: بررسی فهرست مشکلات زوجین(تهیه چک لیست مشکلات از دید همسران به طور جداگانه)، استفاده از کارت فهرست مشکلات(هر یک از زوجین 5 مشکل عمده و اساسی خود را با همسرش ذکر کند) گام سوم: بررسی حیطه های تغییر(استفاده از تکنیک عصای جادویی) گام چهارم: مشاهده رفتار همسر به مدت یک هفته(تکنیک ناظر بی طرف)

جلسه دوم:(یک ساعت و نیم تا دو ساعت) گام اول: تهیه فهرست ویژگیهای مثبت همسر، تهیه فهرست ویژگیهای یک انسان موفق، مومن و ارشمند(حداقل 30 ویژگی)، استفاده از تکنیک پیوستارنگری و امتیازبندی ویژگیهای مثبت از 0 تا 100 گام دوم: یافتن ویژگیهای قابل تغییر و غیرقابل تغییر همسر گام سوم: بررسی کیفیت تعاملات زناشویی(استفاده از تکنیک آزمون عشق) گام چهارم: استفاده از تکنیک خودگزارشی(در مقیاس 1 تا 7 شما چقدر انگیزه دارید تا زندگی زناشویی خود را حفظ کنید؟)

جلسه سوم:(یک ساعت و نیم تا دو ساعت) تذکر: این جلسه ویژه خانمها یا آقایان است. گام اول: بررسی ارزیابی شناختی و واکنشهای رفتاری زوجین نسبت به هم گام دوم: مشخص کردن نوع پاسخ مقابله ای همسران(اجتنابی- تسلیم- جبرانی) گام سوم: مشخص کردن نظام ارزشی همسران گام چهارم: بررسی وضعیت مهارتهای میان فردی همسران گام پنجم: بررسی کارکردهای شخصی افراد(زیستی- روانی- اجتماعی)

جلسه چهارم:(یک ساعت و نیم تا دو ساعت) تذکر: این جلسه ویژه خانمها یا آقایان است. گام اول: بررسی ارزیابی شناختی و واکنشهای رفتاری زوجین نسبت به هم گام دوم: مشخص کردن نوع پاسخ مقابله ای همسران(اجتنابی- تسلیم- جبرانی) گام سوم: مشخص کردن نظام ارزشی همسران گام چهارم: بررسی وضعیت مهارتهای میان فردی همسران گام پنجم: بررسی کارکردهای شخصی افراد(زیستی- روانی- اجتماعی)

جلسه پنجم و ششم:(یک ساعت و نیم تا دو ساعت) تذکر: این دو جلسه مشترک است. جلسه بینش و طرح درمان استفاده از تکنیک عینک استفاده از تکنیک الف ب پ استفاده از تکنیک بده- بستان رفتاری مثبت استفاده از تکنیک این به جای آن استفاده از تکنیک برنده- برنده اندیشیدن استفاده از تکنیک فعالیتهای لذتبخش مشترک(با توجه به علایق طرفین) استفاده از تکنیک روز عشق مهارتهای مراقبت از عشق: الف) مهارت ارتباط موثر ب) مهارت مذاکره و حل تعارض ج) مهارت حل مسئله د) مهارت کنترل خشم ه) مهارت ارتقای سلامت جنسی...

 

تعداد زوجهای شرکت کننده در جلسات مشاوره گروهی: 10 زوج(20 نفر) هزینه جلسات: هر جلسه 10000 تومان چگونگی برگزاری جلسات: هر هفته یک جلسه و شش هفته

نکته: بهتر است همسران در سه گروه دسته بندی و ثبت نام شوند: گروه اول: زوجهای 20 تا 30 ساله گروه دوم: زوجهای 30 تا 40 ساله گروه سوم: زوجهای 40 سال و بیشتر