مشاوره و هویت مشاوران


مشاوران متعددی را می بینم که خود را به دلیل نداشتن آشنایی کامل نسبت به آزمون ها و تست های روانشناختی، نام داروها و تاثیر آنها بر بدن، آناتومی و عملکرد مغز، اختلالات و بیماری های روانشناختی، و مداخلات روانی سرزنش می کنند. متاسفانه این احساس ناقص بودن تا حد زیادی به کم کاری اساتید حوزه مشاوره برمی گردد. چرا که مشاوره مهارت ها و تکنیک های کاملی را دارد.

 

در اوج این ضعف، عدم توجه به نحوه برنامه ریزی، محتوا، و مدیریت کلاس های مشاوره و تمرین عملی قرار دارد. گزارش های متعددی را از دانشجویان دریافت میکنم که نشان دهنده جدّی نگرفتن این کلاس های سرنوشت ساز و هویت ساز در بسیاری از دانشکده ها است.

 

این کمبودها در کیفیت نسبتا پایین ارزیابی های عمومی و حتی برخی تصمیم های مسیولین مبنی بر حذف کارشناسی مشاوره بی تاثیر نبوده. این درحالی است که مشاوره به نوبه خود تخصصی است بسیار پیچیده و موثر، که اگر درست آموزش داده شود و در عمل تمرین شود، پتانسیل فوق العاده ای برای جلب حتی بیشتر رضایتمندی مردم و مسیولین را خواهد داشت.

 

با توجه به نکات مطرح شده، مشاوران معمولا در خط مقدم خدمات یاری رسانی قرار دارند. مشاوران بدلیل داشتن فلسفه ای جمع گرا و وحدت گرا در فرایند کمک به مراجعان، در صورت لزوم، علاوه بر سهیم دانستن موثر خود و مهارت های خود، درصدی از مراجعان را به همکاران روانپزشک، بالینی، مددکار و پزشک بعنوان تیم یاری رسان ارجاع میدهد.

 

بیشتر تحقیقات نشان میدهد که دریافت خدمات مشاوره به تنهایی، و در صورت نیاز توام کردن آن با خدمات روانپزشکی بهترین و بیشترین تاثیرگذاری برای مراجعان را دارد.

 

خدارا شکر میکنیم و او را سپاس میگوییم که توفیق داشتن لقب مشاور را به ما داده است. از خالق میخواهیم ما را در ایفای صحیح نقش مقدّس مشاوره یاری کند.

 

 

https://t.me/entekhab123

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی

فرزاد سلحشور     0616-638-0922

مرکز مشاوره تلفنی