مشاور باید عامل افزایش انگیزش باشد


انگیزش لازمه هر نوع تغییر است، و جلسه ی مشاوره بستری برای تجربه کردن تغییر. یک مشاور خوب، برای تاثیر گذاری بیشتر با دقت میزان انگیزش مراجع خود در هر زمینه ی مورد بحث را ارزیابی می کند. عدم توانایی یا ضعف در این زمینه، منجر به فاصله زیاد بین توقعات از جلسه مشاوره و دستاوردهای واقعی آن می شود.

 

متاسفانه، بسیاری از مشاوران و روان درمانگران توجه لازم را به سنجیدن دقیق و به لحظه میزان انگیزش در مراجع ندارند. این درحالی است که بدلیل اهمیت موضوع انگیزش در ارتقاء سلامت روان و حتی درمان، بسیاری از پیش قدمان حوزه مشاوره و روان درمانی نام مصاحبه انگیزشی را به مشاوره می دهند. من هم در کار مشاوره بطور دائم میزان انگیزش مراجعم را از طریق توجه به علایم غیرکلامی، علاوه بر سخنان بیان شده توسط مراجع ارزیابی می کنم.

 

مثلا، اگر در حال صحبت با یکی از اعضای خانواده، او قیافه ای توام با تردید از خود نشان بدهد، بجای عبور یا بی اعتنائی به این واکنش، این عمل غیر کلامی ظاهرا کوچک او را بازخوردی مهم تلقی می کنم که حتما دارای ارزش واکاوی و شفاف سازی مشترک می دانم.

 

تجربه به من آموخته است، که تشخیص غلط یا خوش بینانه مثبت توسط فرد مشاور نمی تواند انگیزه مراجع را افزایش دهد، و حتی در بسیاری از مواقع سبب کاهش حس همدلی می شود.

 

با توجه به موارد ذکر شده، توصیه می کنم از میزان انگیزش پایین در مراجعان ترس نداشته باشید، و آن را در مراحل اولیه فرایند مشاوره نشانه‌ای مبنی بر ناتوانی کار مشاوره ای خود نپندارید.

 

 

https://t.me/entekhab123

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی

فرزاد سلحشور     0616-638-0922

مرکز مشاوره تلفنی