مقابله با استرس معمولاً به دو سبک "هیجان_مدار" و "مسئله_مدار" انجام می شود :

بحثی کاربردی برای حل مسایل زندگی

1⃣ - مقابله های مسئله مدار: در این نوع مقابله، فرد در جهت تغییر موقعیت یا رفتار دیگران، یا در جهت گسترش #مهارت ها و پاسخ های جدید عمل می کند. در واقع فرد سعی می کند برای رفع استرس یا به حداقل رساندن آن فعالیتی انجام دهد.

فرد تلاش و کوشش فراوانی در جهت حل مسئله انجام می دهد. این شیوه، زمانی به کار می رود که فرد فکر می کند می تواند کاری در مورد حل مسئله انجام دهد.


✍نمونه هایی از مقابله های مسئله مدار عبارتند از:
- استفاده از مهارت #حل_مسئله- تلاش در جهت حذف یا تحویل استرس - برنامه ریزی - جستجوی اطلاعات راهنمایی و مشورت گرفتن از دیگران - صبر و بردباری به جای استفاده از راه حل های عجولانه

2⃣- مقابله های هیجان مدار: در این نوع از مقابله بر عواطف ناشی از استرس تأ کید می شود. زمانی که مسئله فراتر از #کنترل فرد ادراک می شود، فرد برای کاهش پریشانی هیجانی و آرام ساختن خود اعمالی را انجام می دهد. در این مرحله فرد می کوشد تا خود را از آشفتگی ها و پریشانی های حاصل از وقوع استرس رها سازد. در واقع تأکید فرد در این نوع مقابله نه بر خود مسئله که بر عواطف ناشی از آن است، فرد در جهت حل مسئله تلاش خاص انجام نمی دهد. بلکه فقط خود را آرام می سازد و از آشفتگی خارج می کند. به هنگام وقوع استرس، فرد هیجانات منفی زیادی را تجربه می کند از جمله: ترس، اضطراب، عصبانیت، غم و اندوه و... وجود این هیجان ها مانع از تفکر و تصمیم گیری صحیح جهت حل مسئله و برطرف کردن استرس می شود. بنابر این در بسیاری از مواقع بهتر است فرد ابتدا خود را به گونه ای از این احساسات و هیجان های منفی رها سازد تا بتواند به خوبی فکر کند و حل مسئله نموده و اقدام کند.

✨نمونه ای از مقابله های هیجان مدار عبارتند از:
- گرفتن حمایت عاطفی و اجتماعی - دعا و نیایش - درد دل کردن - توجه زدایی: عدم توجه به مسئله، گویی که اتفاقی نیفتاده است.- گریه کردن و ابراز هیجان ها