نقد پایتخت 6 توسط دکتر مصطفی آفریدون فیلم درمانگر 

📌خانواده ی یکپارچه در پایتخت 6 تیکه تیکه شده است، پیش از آنکه پیرمردپرحاشیه تجزیه شود.

🔺پایتخت بی پدر شده است و دیگرکسی قصدصحنه سازی ندارد و اگر بگذاریدشان میخواهند بی پرده گذر زمان و تغییروتحول درخانواده را به نمایش بگذارند.

🔺آسیب های اجتماعی؛ خانواده را در پایتخت۶ با یک معضل مواجه کرده است.

🔺خانواده درپایتخت ۶ دیگرآن خانواده ی شادِ معمولی نیست.قبل از پایتخت ۶ هم یک خانواده ی معمولیه معمولی نبود،از کُشتی گیرکشوری بودن تاشورای شهرشدن ومدافع حرم ماندن اماعادی بود؛ چه شده است که دیگرراننده ی نماینده بودن معمولی نیست!؟ سوالی ست که تحولات بایدپاسخگو باشند.گویی گوینده خبرشدن هم دیگرمعمولی نیست.پنهانکاری های همای سعادت پایتخت آخرین تیرخلاص قسمت های نخست پایتخت است تا بیننده را باهمزاد پنداری بانقی وادارد که "دیگر هیچ کس روده ی راست درشکمش نیست" و ظاهرش بدست فهیمه ای ست تاخبرهای بد را بابوتاکس به دل مردم بنشاند.
🔺پایتخت۶ اجتماعی تراز پایتخت های دیگراست شایداین، همجنس اجتماع بودنش دوسداشتنی ترش کرده است وبه همین میزان سیاسی تر دیده می شود.
🔺پایتخت باشوخی سیاسی بیگانه نبوده از پنج به علاوه  یک داشته تا ترامپ و نامه به رئیس جمهور؟ این هدفمندی همیشه کمتربوده؛اجتماعی ترشدنش جلوه ای سیاسی ترش بخشیده....

🔺خشم فرو خورده خانواده درقسمتِ اول پایتخت۶ نسبت به سران حکومتی و شوخی با سه رییس جمهوری که تا صبح جمعه با خبر نشده اند وتکرار میکنند و هالۂ نور میبینند،باعث شده تا با بانی وسندی و کلی آهنگِ شیش وهشتی دیگر هم شادنشود.

 🔺عوامل سریال پایتخت روایتی ازتغییرات و تحولات انسانها درگذر زمان و روبروشدن با واقعیت های جامعه را در فصل ششم به تصویرکشیده اند.

«پایتخت » برخانواده دوستی، استواربود، قصه‌ی خانواده‌ای که سادگی و صمیمیت آنها زبانزد بود.عشق،محبت،مشورت خانواده دوستی، احترام به بزرگترها، تربیت درست فرزندان و ... مهمترین مواردی بود که در این سریال بود. پایتخت از بنیان و استحکام خانواده حرف می‌زد ازافرادی که در کنار هم مفهوم پیدا می‌کردند و سعی داشتند تاخانواده‌ها را دور هم جمع کنند.دریک قالب جمع گرایی بومی ومحلی؛ امااینک می بینیم
🔺 این خانواده دیگرمعمولی نیست و تغییر کرده است و این موضوع باعث شده سیر زندگی؛ آنهارابه جایی برساند که دیگر کوچترین انتظارات یکدیگر را برآورده نکنند.از یکبار ملاقات چنددقیقه ای در زندان گرفته تا بازکردن در بر روی ارسطو، از حفظ جایگاه راننده ی  نماینده بودن تا نیاوردن یک سوغاتی کوچک.

📌درپایتخت۶ افراد از خانواده های خود دور شده اند: فرد گرایی و شکاف ایجادشده درپایتخت بحران هویت در خانواده را تقویت کرده؛ نقش اعتیاد ومواد ؛فصل به فصل داردپررنگ تر می‌شود.ازاشتغال اجباری ارسطو به موادفروشی، تاکتک خوری روزانه رحمت از برادرهایش برسرمواد؛تابلای خانمان سوزفرودآمده برسرتقی که اورا از ارشدبودن درخانواده پایین می آورد.
روندی که باعث شده بسیاری از کارها و وظایفی راکه افراد به صورت متقابل در خانواده باید برعهده داشته باشند ؛به ورطه فراموشی سپرده شود.رشداین آسیب در جامعه و توجه به این موضوع درپایتخت۶ افزایش مشهودی داشته است.سست شدنِ اساسِ احترامُ؛مشورت در خانواده می تواند امنیت یک خانواده را خدشه دارد کند.

📌درآرایش خانوادگی پایتخت۶ نه دایی جایگاهی دارد نه عمو

🔺درپایتخت۶؛ دیگر ازآرایش مثلثی ارسطو خبری نیست.
نه مغازه ای مانده نه وحدتی برای آرایش گرفتن چه از نوع خطی اش چه از نوع مثلثی اش.

🔺اما تادلتان بخواهد رویای ساختنِ شعبه شعبه آرایشگاه های زنجیره ای

از وحدت وهمکاری در آرایشگاه رحمت؛ فقط یک همدستی مانده آن هم همکاری در، دود کردن مواد و کتک زدن رحمت و از خانواده فریبایک آرایش تند وغلیظ؛
  فهیمه ای که تمام تلاشش رامیکند تازیبایی را بابوتاکس به ارمغان بیاورد.
🔺 نحوه برخورد بهتاش با دایی ش و زورآزمایی ها وبی احترامی های گاه وبی گاهش  آرامشی به جانمیگذارد.........

ما وقتی روبروی این جعبه ی جادویی می نشینیم و سریال پایتخت ۶ را تحت تاثیر تمامی حوادث و رخدادهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی میبینیم،پس از ساعتی خنده، گویی احساس خوبی را تجربه نمیکنیم.
#ادامه_دارد.....

___________________________

📌نکته اینکه:
در این متن اثرات منفی تغییر وتحولات نوشته شده است نقاط مثبت این تحولات به قوت خود باقیست #آفریدون_۷_فروردین_۹۹
#مصطفی_آفریدون
#مرکز_روانشناسی_مشاوره_انتخاب_
#فیلم_درمانی
#خانواده_درمانی
#سریال_پایتخت

جهت رزرو مشاوره تلفنی و حضوری با این شماره تماس بگیرید 09374071940