۱ ـ والدین باید در همة زمینه ها الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند .
 

2 ـ محبت و امنیت از طرف والدین باعث پیشرفت در خلاقیت و نبوغ دانش آموز می شود

 

3 ـ والدین باید با رفتارهای کودکانة خود با فرزند خود ارتباط برقرار کرده تا او رابطه برقرار کردن را فرا گیرد و خود را در ابراز احساسات و عواطف آزاد ببیند .

 

4 ـ صبحانة کامل خوردن همراه با آرامش باعث افزایش یادگیری در دانش آموزمی شود .

 

5 ـ برای دانش آموز خود کتابخانة شخصی ایجاد کنید و او را به کتابفروشی ببرید و حداقل هفته ای یک بار کتاب مورد علاقه اش را تهیه نمایید .

 

6 ـ سعی کنید به مدت کوتاه به فرزندتان اجازه دهید تلویزیون و ویدئو و کامپیوتر و  ببیند تلاش کنید کتاب جانشین آنها شود زیرا اسفتادة بیش از اندازه در این موارد  خلاقیت او را سرکوب می نماید .

 

7 ـ دانش آموز در این سن باید هشت ساعت در شبانه روز بخوابد تا ذهنش همیشه بیدار و سرحال باشد .

 

8 ـ قبول نماییم که نوشتن برای نبوغ و خلاق بار آوردن دانش آموز یک ضرورت است .

 

9 ـ والدین ، علاقه و محبّت  ، در انجام تکالیف فرزندشان نشان دهند و دانش آموز را هیچکاه مجبور به انجام تکالیف نکنند با تحسین کردن او را تشویق نمایید . بگذارید دانش آموز ، شما را در حال خواندن و نوشتن ببیند تا برای او الگو شوید .

 

10 ـ هر گز به جای دانش آموز خود ننویسید باید زمینه ای ایجاد کرد که خود او بنویسد  ، همکاری با او در انجام تکالیف بدون نوشتن برای مفید می باشد .

 

ـ از نوشته های او انتقاد نکنید . نکات مثبت نوشته های او را تقویت کنید که موجب سرخوردگی او نشود .

 

ـ تهیة‌ دفتر خاطرات و کمک به او جهت نوشتن خاطرات روزانه موجب بروز علاقة او به نوشتن و شگوفایی بلوغ فکری می شود .

 

ـ وسایل و امکانات نوشتن  و در صورت امکان اتاقی مجزا را برای دانش آموزتان فراهم نمایید . با برنامه ریزی روزانه که با هماهنگی و قبول فرزندتان  تنظیم کرده اید نظم کاری را در او ایجاد نمایید . و جهت حُسن انجام آن پاداش در نظر بگیرید