نیم نگاهی گذرا برقصه بهبودی(مصطفی آفریدون...فیلم درمانگر)

ازسری مجموعه های زوج درمانی به سبک سینمابنیاد

گشتی میخواهیم بزنیم به دنیای نوظهور زوج درمانی به سبکی نوین که به همت مصطفی آفریدون ولیلا چهرازی در چند سال اخیر ورق خورده وبازتابی شگفت ازخود به جای گذاشته.

بهبودی/قصه ی بهبودی ازسری قصه های ۲۵گانه عشق وروابط.

کلمه بهبودی شما را یاد چه معنایی می اندازد؟ جرقه ایی که در ذهن شما میخورد این است«حتما کسی بیمار بوده وبعد از مدتی خوب شده که میگن بهبودی پیدا کرده»،در روابط وعشق وداستان زناشویی بهبودی پیچ وتاب هایی دارد که باید از انها گذشته باشی تا به عمق آن پی ببری.

درقصه بهبودی فرد علا رقم انکه میداند فرد مقابل او اعتیاد دارد به امید انکه عشق انها اورا خوب میکندترک میدهد به بهبودی میرساند با این امید با آن فرد ازدواج میکند وعاشق میشود، نماد نوعی سراب.

وتمام وقت او بعد از رابط وازدواج صرف همین بهبودی میشود .

 ﻓﯿﻠﻢ:

 ﻗﺼﻪﭘﺮﯾﺎبهﮐﺎﺭﮔﺮﺩﺍنیﻓﺮﯾﺪﻭﻥﺟﯿﺮﺍﻧﯽ،ﻓﯿﻠﻤﻨﺎﻣﻪﻧﻮیسیﺭﺣﻤﺎﻥ ﺳﯿﻔﯽ ﺁﺯﺍﺩوﺗﻬﯿﻪ ﮐﻨﻨﺪﻩ گی ﻣﺮﺗﻀﯽ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ باحضور بازیگرانی چون

 ﻣﻬﻨﺎﺯ ﺍﻓﺸﺎﺭ، ﻣﺼﻄﻔﯽ ﺯﻣﺎﻧﯽ، ﺑﺎﺭﺍﻥ ﮐﻮﺛﺮﯼ به شکل منحصر بفردی قصه بهبودی رابه تصویر میکشد.

ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻓﯿﻠﻢ ﺩﺧﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﯽ ﮐﺸﺪ ﮐﻪ ﺩﺭﻻﺑﻼﯼ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﭘﺴﺮ ﻋﻤﻮﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﺩﺧﺘﺮ ﺟﻮﺍﻧﯽ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭﺍﯾﻦ ﻓﺮﺩ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻫﺮ ﺩﻭﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺳﺘﺨﻮﺵ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .

‏«ﻗﺼﻪ ﭘﺮﯾﺎ ‏» ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﻗﺎﻟﺐ ﻣﻠﻮﺩﺭﺍﻡ ﻭ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﺮ ﻣﺴﯿﺮ قصه های

ﺳﻔﺎﺭﺷﯽ، ﻓﯿﻠﻤﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻮﻓﻖ ﮐﺎﺭﮔﺮﺩﺍﻧﺶ

ﺣﻔﻆ ﻣﯿﮑﻨﺪ.

فیلم پریا که به سفارش اداره مبارزه با مواد مخدر نگاشته وتصویر برداری شده، ﺗﻼﺵ ﺷﺪﻩ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻗﺼﻪ، ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻭ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﺑﺮ ﻣﺤﻮﺭﯾﮏ ﻣﻠﻮﺩﺭﺍﻡ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﺬﻣﺖ ﺍﻋﺘﯿﺎﺩ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯿﮑﻨﺪ، ﺷﺨﺼﯿﺘﻬﺎ ﺩﺭﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﯾﮏ ﻣﺜﻠﺚ ﻋﺸﻘﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﺶ ﻭ ﻭﺍﮐﻨﺶ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎﺍﯾﻦ ﻣﺜﻠﺚ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺑﺎﺯﺧﻮﺍﻧﯽ ﺷﻮﺩ. ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﻭﺗﺒﻌﺎﺕ ﺍﻋﺘﯿﺎﺩ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺍﺛﺮ ﺗﺨﺮﯾﺒﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﻭ

ﻋﺸﻘﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﺑﺮﺟﺴته تر ﻭ ﻃﺒﻌﺎً ﻣﺎیه هاﯼ ﺍشک انگیز ﻣﻠﻮﺩﺭﺍﻡ

ﭘﺮﺭﻧﮕﺘﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .

دراین فیلم سه فرد همچونﻣﺜﻠﺚ باسه ضلع ﺳﯿﺎﻭﺵ، ﺳﺮﻭﯾﻦ ﻭ ﺣﺪﯾﺚ هستندکه  ﺳﻪ ﺿﻠﻊ ﺍﯾﻦ ﻣﺜﻠﺚ ﻋﺸﻘﯽﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﻭ ﺭﻭﯼ ﺳﮑﻪ ﻋﺸﻖ ﺭﺍ ﺷﮑﻞ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ ﻋﺸﻖ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﻭﻋﺸﻖ ﺗﺨﺮﯾﺒﮕﺮ . ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﻭﺟﻮﻩ ﺩﺭ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺷﺨﺼﯿﺘﻬﺎ ﻭﺭﻭﺍﺑﻂ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﻣﺎ ﻭﺍﻣﺪﺍﺭﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﻭ ﮐﻤﺎﻝ ﺑﻪ ﻣﻠﻮﺩﺭﺍﻡ ﻭﻣﺘﮑﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﺮ ﺍﺗﻔﺎﻗﻬﺎ ﻭ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﺷﮑﻞ ﻣﯿﮕﯿﺮﻧﺪ ﻭﭼﻨﺪﺍﻥ ﺭیشه دﺍﺭ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﺷﺨﺼﯿﺘﻬﺎ ﻭ ﺭﻭﺍﺑﻄﺸﺎﻥ ﺭﺍ کم ماﯾﻪ ﻭکم تأﺛﯿﺮ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﻣﺜﻞ ﺗﺼﻤﯿﻤﯽ ﮐﻪ ﺳﯿﺎﻭﺵ ﺩﺭ لحظه هاﯼ ﺧﻄﯿﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺮﮎ ﺍﻋﺘﯿﺎﺩ

ﺳﺮﻭﯾﻦ ﻣﯿﮕﯿﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻣﻌﺘﺎﺩ ﺷﺪﻥ ﻭ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ

 ﺑﻪ ﺳﺮﻭﯾﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺗﺮﮎ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺴﺖ.

هرچند درفیلم هایی چون بغض،آشنایی بالیلا،علی سنتوری ردپای قصه به‍بودی بچشم میخورد.

این بخشی از قصه بهبودی است با دونمایه مثبت ومنفی.

اگر توجه کنید قصه بهبودی قصه ی اثبات های ناممکن وگاه اثبات اراده هاست.

اگر این قصه را  با دونگرش متفاوت بنگریم اینکه:

1مثبت گونه: ان دسته از قصه های بهبودی را شامل میشود که اراده در فرد کمک میکند فرد بهبود پیدا کند وعشق نقش انگیزه راایفا میکند پس عشق واراده درقصه بهبودی مثبت به سرانجام بهبودی کمک میکند.

2منفی گونه:ان دسته از افراد بی اراده که به امید بهبودی با عشق ایثار گونه درصدد هستند همدیگر را بهبود دهند وخود گاه برای مقابله با بی ارادگی فرد مقابل خود را درگیر اعتیاد میکنند تاباترک کردن اثبات کنند که میشود بهبودی یافت غافل از اینکه هرکس توانایی بهبودی ندارد.

یکی ازنقاط ضعف  قصه بهبودی درفیلم قصه پریا قابل مشاهده است.

📝 بابهبودی فرد دیگرچه جایگاهی  نقش ناجی یاکمک کننده باقی میماند? آیامیتوان زندگی رابرقصه بهبودی بناکرد?

  دراینجابا شعری قصه بهبودی را بیان میکنیم :

یه روزی حال توخوب میشه اینو خوب می دونم

توحس خوب بهبودی،برات آهنگی می خونم

امید دارم یه روزی می رسه باحال ناجورت

همه چی جورمیشه حتی اگه مردن، ببنده راه این جونم

سراینده/فهیمه اعصامی

قصه هابهبودی ما چیز عجیبی نیست که درجامعه انرا به وضوح و وفور ندیده باشیم. ولی آیا اعتیاد علارقم بیماری ،شکل دلسوزانه ای به خود نگرفته که افرادمیکوشند خود را برای بهبودی دیگران فنا کنند وقهرمان قصه ایی شوند که چون ققنوس خودسوزی میکنندتا از وجود خود دیگری رامتولد کنند.

ومصطفی آفریدون. باطرح این سوال ذهن خوانندگان رابه چالشی فراگیر سوق میدهدکه «قصه بهبودی راباورکنیم یانه؟»

قصه هاتموم نمیشن

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،زندگی چه عاشقانه است

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،عاشقا دروغ نمیگن

 

به قلم فهیمه اعصامی