آیا خودارضایی باعث به وجود آمدن آکنه (جوش صورت) می شود؟

خیر، خودارضایی به هیچ وجه علت آکنه نیست، آکنه (جوش صورت یا غرور) عبارت است از یک بیماری التهابی مزمن پوست که در دوران نوجوانی شایع است، اما گاهی به طور دوره ای در سراسر زندگی نیز رخ می دهد. مشخصۀ این بیماری عبارت است از بروز جوش های روی صورت، قفسۀ سینه و کمر، این بیماری در مردان شایع تر از زنان است.

علت آکنه: تغییرات هورمونهای جنسی در دوران نوجوانی باعث بسته شدن غدد چربی پوست می شوند، وقتی که چربی داخل غدد چربی نتواند به بیرون پوست راه یابد، این چربی تجمع یافته و توسط باکتری هایی که به طور طبیعی در غده وجود دارند عفونی می شوند و به صورت جوش های چرکی از صورت بیرون می زنند.

علاوه بر هورمون های مردانه، عوامل مساعد کننده دیگری هم هستند؛ سابقه خانوادگی آکنه (وراثت)، مواجهه با هوای بسیار گرم یا سرد، استرس (فشار عصبی)، پوست چرب، اختلالات غدد درون ریز، استفاده از بعضی داروها مثل کورتیزون، یا قرص های زد بارداری، بعضی مواد آرایشی.

بنا بر آنچه گفته شد، می بینیم که هیچ ارتباطی علت و معلولی بین خود ارضایی و جوش صورت وجود ندارد، آنچه باعث این اشتباه می شود این است که علت هر دو آن ها ترشح هورمون های جنسی است، بدین صورت که ترشح هورمون جنسی هم باعث چرب شدن پوست و در نتیجه ایجاد آکنه می شود و از طرف دیگر ترشح این هورمون میزان تحریک جنسی فرد را بالا می برد و با این کار احتمال خود ارضایی را افزایش می دهد. این همزمانی ممکن است نوجوان را به این اشتباه بیاندازد که خودارضایی علت آکنه است.


آیا گودی دور چشم با خودارضایی ارتباط دارد؟

بله، گودی و سیاهی دور چشم علت های متعددی از جمله کم خونی، علت ارثی و ... دارد. ولی یکی از علت های بوجود آمدن آن خودارضایی زیاد است. البته به هیچ وجه نمی توان گفت کسی که گودی یا سیاهی دور چشم دارد خودارضایی می کند و ممکن است این وضعیت به علل دیگر باشد. گودی دور چشم با تزریق چربی قابل درمان است.


آیا اعتیاد به خودارضایی توسط دیگران قابل تشخیص است؟ (آیا اعتیاد به خودارضایی علائم ظاهری دارد!)

خیر، علائمی که کاملا ویژه خودارضایی باشند وجود ندارد و جز در موردی که خود شخص اعتراف به این کار کند هیچ راهی برای تشخیص این عادت وجود ندارد.


آیا خود ارضایی بیش از حد باعث ناباروری می شود؟

خیر، هیچ تحقیقی این مسأله را تأیید نکرده است.


آیا خودارضایی به کور شدن منجر می شود؟

خیر، این کار باعث ضعف موقت چشم می شود ولی شواهدی که نشان دهد خودارضایی باعث کوری می شود در دست نیست.


آیا خود ارضایی دختران باعث از دست رفتن پردۀ بکارت (هایمن) می شود؟

اگر خودارضایی فقط به صورت مالش کلیتورس باشد این اتفاق نمی افتد، اما اگر ناحیه دهانه واژن مالش داده شود ممکن است به بکارت آسیب بزند، پرده هایمن (بکارت) در ابتدای ورودی واژن قرار دارد و پاره شدن آن غالباً با خونریزی اندکی همراه است.


آیا خودارضایی نیاز به غسل دارد؟

چنان چه دختری به اوج لذت جنسی یا ارگاسم برسد و در مردها مایع منی خارج شود، غسل جنابت واجب می شود، البته اگر این کار قبل از خروج منی یا رسیدن به ارگاسم متوقف شود نیازی به غسل نیست.


محتلم شدن چیست؟ آیا ضرر دارد؟

در افراد مختلف با توجه به سن و وراثت و تغذیه ممکن است هر چند روز یا چند هفته یکبار، هنگام خواب مایع منی از فرد خارج شود که به آن احتلام یا محتلم شدن می گویند.

محتلم شدن هیچ ضرری ندارد و طبیعی است. بعضی افراد هم محتلم نمی شوند که این هم طبیعی است.

افرادی که خیلی زیاد (مثلاً هر شب) محتلم می شوند باید به پزشک مراجعه کنند.


آیا تغییر شکل آلت، شل شدن بیضه ها، کوچک شدن بیشه ها، کج بودن آلت و ... ارتباطی با خودارضایی دارند؟

خیر، هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط خودارضایی و این موارد دیده نشده. در صورت وجود این مشکلات لازم است که فرد به پزشک مراجعه کند.


مایع شبیه مایع منی که بعد از ادرار کردن و بویژه هنگام دفع مدفوع خارج می شود چیست؟

این ترشحات، سرریز کیسه های سمینال وزیکل هستند که بخشی از ترکیبات تشکیل دهندۀ مایع منی در آن ها ذخیره می شود و اگر مایع منی مدتی تخلیه نشود، این ترشحات در پایان ادرار کردن (به ویژه هنگام دفع مدفوع) خارج می شود و خروج آنها طبیعی است.


آیا مایع منی در زنان هم وجود دارد؟

خیر مایع منی فقط در مردان وجود دارد، این مایع از مواد مغذی تشکیل شده و برای زنده نگه داشتن اسپرم ها مناسب است.
در زنان مایعی به نام مایع منی وجود ندارد، ولی موقع تحریک جنسی مایع بی رنگ لزجی ترشح می شود و و مجرای تناسلی زن یا واژن او را لغزنده می کند.
در کتابهای توضیح المسائل گفته شده که این ترشحات اگر همراه با اوج لذت جنسی (ارگاسم) باشد به زن غسل جنابت واجب می شود و آن مایع نیز نجس است، اما اگر این مایع در حالی که زن اوج لذت جنسی را تجربه نکرده خارج شود نجس نیست و زن جنب نشده است.

آیا تشخیص خود ارضایی دختران بعد از ازدواج توسط شوهر امکان پذیر است؟

به هیچ وجه، تا زمانی که خود شخص اعتراف به این کار نکند، هیچ علامت ظاهری که صرفاً مربوط به خودارضایی باشد در فرد وجود ندارد.


پاسخ به یک کامنت:

با سلام، دختری 20 ساله هستم، از 10 سالگی مبتلا به خودارضایی با آب گرم شدم تا 16 سالگی نمیدونستم که این کاری که می کنم اصلا چی هست! و چه عوارضی داره تا اینکه تو اینترنت دنبالش گشتم و فهمیدم بعله ...

من خیلی از عوارضش میترسم، خیلی بیحال شدم، حوصله هیچ چیزو ندارم.

زمان قاعدگیم به هم ریخته و اصلا منظم نیست از طرفی هم میترسم برم دکتر.

خیلی به هم ریختم، تو رو خدا یکی کمک کنه. بی صبرانه منتظر ایمیل و راهکارتوننم، تو رو خدا جواب بدید.

پاسخ: خوشبختانه بسیاری از عوارض خودارضایی با ترک آن بلافاصله از بین می روند، کافی است دو هفته تا یک ماه از این کار دست بکشید تا احساس کنید پر انرژی هستید، حافشه بهتری دارید، خلاق تر هستید، قادر هستید کارهایتان را سر موقع انجام دهید و در نهایت صورت درخشنده و شاداب تری دارید.

پدر و مادر شما به خوبی این مشکلات را درک می کنند، چون یا خودشان در جوانی این چیزها را تجربه کرده اند یا از دوستان یا نزدیکانشان شنیده اند، بهترین کار برای دخترها این است که فکر نکنند که مسائل شان منحصر به فرد و عجیب و غریب است. اگر مشکل خاصی احساس می کنید که فکر می کنید باید به پزشک مراجعه کنید، حتما موضوع را با مادرتان مطرح کنید. تاکید می کنم حتما با مادرتان مطرح کنید.


دختری هستم 20 ساله که چند سالیست دچار خودارضایی بودم و حال چند ماهیست ترک کرده ام. می خواستم بدانم این امر در ازدواج من تاثیری دارد و امکان دارد همسر من متوجه این امر که من زمانی خودارضایی می کردم شود یا خیر؟

خود ارضایی عارضه جسمانی ندارد و تاثیری نیز بر شکل ظاهری بدن یا حتی سیستم تناسلی فرد ندارد که از روی این تغییرات بتوان فهمید کسی خود ارضایی می کند یا نمی کند یا قبلا خود ارضایی داشته است یا نداشته است. بسیاری از جوانان این دغدغه را دارند که نکند کسی بفهمد آنها خود ارضایی می کنند و همین دغدغه یا نگرانی باعث ایجاد یک اضطراب و ترس درونی در وجود ایشان می شود. از جمع فرار می کنند و بیشتر سعی می کنند تنها باشند. از بسیاری از میهمانیها و حضور در جمعهای فامیلی می پرهیزند که مبادا کسی متوجه شود آنها خود ارضایی می کنند. داشتن همین دغدغه باعث می شود تا در مقابل آینه بارها در چهره خود دقت کنند و کوچکترین تغییری را در چهره به خود ارضایی نسبت می دهند. در حالیکه خود ارضایی هیچ اثر یا عارضه ای جسمی یا علامت مشخصه ای ندارد و کسی نمی تواند بر اساس علامت یا عارضه خاصی تشخیص خود ارضایی را در فرد دیگر بدهد.


برخی از جوانان تصور می کنند کسی که خود ارضایی می کند کمر ضعیفی دارد و با ضربه زدن به کمر وی می توان از روی درد یا واکنش او فهمید که خود ارضایی کرده است. یا برخی از دختران تصور می کنند به علت خود ارضایی رنگ ناحیه تناسلی شان تیره شده یا پوست ناحیه حالت افتادگی و چروکیدگی پیدا می کند  یا بسیاری از باورهای دیگر که همگی بی پایه و اساس بوده و غلط می باشد. خود ارضایی هیچ علامت مشخصه ای ندارد و قابل تشخیص نیست. تنها مشکلی که خود ارضایی دارد عدم ارضای روانی می باشد و فرد چون از نظر روانی با آن ارضا نمی شود ارامشی که لازمه ارضای جنسی می باشد را بطور کامل تجربه نمی کند.