افسردگی عوارض خطرناکی دارد. در بدترین حالت شاید بیمار را به سمت خودکشی سوق دهد، اما حتی اگر آنقدر شدید نباشد که میل به خودکشی را دربیمارتقویت کند، به هر حال روال عادی زندگی‌تان را مختل می‌کند، افت می‌کنید، شکست می‌خورید، پرخاشگر می‌شوید و از همه مهم‌تر این که دیگر از زندگی‌تان لذت نمی‌برید و این حس ناخوشایند را به خانواده‌تان هم تزریق می‌کنید.

تا به حال با خانواده‌هایی که یک عضو افسرده دارند و نتوانسته‌اند بموقع شرایط را مدیریت کنند برخورد کرده‌اید؟ این خانواده‌ها سالم نمی‌مانند. افسردگی ویروس ندارد، اما به دیگران سرایت می‌کند. به همین دلیل است که با گذشت زمان اگر فرد افسرده درمان نشود، همه اعضای خانواده را بیمار می‌کند، چون زندگی هریک از اعضای یک خانواده، همیشه وابسته به دیگری است و هر عضو از دیگری تاثیر می‌پذیرد و اثری هم بر او می‌گذارد. برای مثال خانواده‌ای با مادری افسرده را تصور کنید.

مادر این خانواده، حوصله ندارد به خودش برسد، در ارتباط برقرار کردن با پدر خانواده مشکل دارد، بچه‌ها خسته‌اش می‌کنند، علاقه‌ای به تماشای تلویزیون، گوش کردن به رادیو، مهمانی رفتن، مهمانی گرفتن، ورزش کردن یا پیک‌نیک رفتن ندارد، پس همه این فعالیت‌ها را از اعضای خانواده هم دریغ می‌کند. زیاد درگیر می‌شود. زیاد جر و بحث می‌کند. زیاد گریه می‌کند و زیاد غر می‌زند.

حتما می‌دانید که اولین الگوی کودکان در شکل‌گیری رفتارهایشان، والدین هستند. از بچه‌های این خانواده چه انتظاری می‌شود داشت؟ الگوی رفتاری آنها مادری افسرده است و بنابراین اگر بدرستی هدایت نشوند آنها هم به نسخه‌های شبیه به او تبدیل می‌شوند.

پدر خانواده هم اگر از ماهیت بیماری افسردگی آگاه نباشد پس از مدتی به احساس نارضایتی از زندگی می‌رسد، چون شریکش انتظاراتی را که او از زندگی مشترک دارد تامین نمی‌کند. به این ترتیب او هم در سراشیبی افسردگی می‌افتد و کم و بیش دچارش می‌شود و شاید هم تصمیم بگیرد عدم‌رضایتش را از زندگی مشترک، از راه‌های دیگری جبران کند که البته بیشتر این راه‌ها، به زندگی خانوادگی‌اش صدمه می‌زند.

اگر افسردگی را در مراحل نخست آن تشخیص دهید آسان‌تر می‌توانید درمانش کنید و حتی شاید نیازی به روان‌شناس، روانپزشک و دارو پیدا نکنید. تشخیص افسردگی سخت نیست. وقتی غم نرفتنی شود یعنی دچار افسردگی شده‌اید، اما اگر نشانه‌های بیشتری برای تشخیص این اختلال می‌خواهید به این پرسش‌ها پاسخ دهید؛ هر پاسخ مثبت شما را یک قدم بیشتر به افسردگی نزدیک می‌کند.

البته به این نکته هم باید توجه داشته باشید که حتی اگر پاسخ شما به بیشتر این پرسش‌ها مثبت باشد نباید سریع نتیجه‌گیری کنید یا دست به درمان‌های دارویی سرخود بزنید، فقط کافی است با یک روان‌شناس درباره شرایط خود صحبت کنید.

.... و اما پرسش‌های تشخیص افسردگی:

ـ اغلب بغض دارید یا گریه می‌کنید؟

ـ از خوشی‌هایی که پیشتر لذت می‌بردید لذت نمی‌برید؟

ـ‌ دیر و دشوار لبخند می‌زنید؟

ـ احساس می‌کنید بی‌ارزش هستید؟

ـ روال اندیشیدن‌تان منقطع و آشفته شده است، یعنی نمی‌توانید خط سیری مشخص را هنگام فکر کردن به چیزی دنبال کنید، به عبارت دیگر احساس می‌کنید فکرهایتان بهم ریخته است و نمی‌توانید تمرکز کنید؟

ـ‌ به‌سختی چیزی را به‌خاطر می‌سپرید؟

ـ از آینده ناامید هستید، درمانده‌اید و معتقدید زندگی‌تان بی‌معنا شده است؟

ـ گاهی به خودکشی فکر می‌کنید؟

ـ بیشتر وقت روزتان را به مرگ می‌اندیشید؟

ـ دچار کم‌خوابی یا پرخوابی شده‌اید؟

ـ دائما خودتان را سرزنش می‌کنید؟

ـ دیگر تحمل روبه‌رو شدن با مسائل و مشکلات را ندارید؟

ـ‌ زیاد فعالیت نمی‌کنید، اما همیشه خسته هستید؟

ـ احساس رخوت و سستی شدید دارید؟

ـ‌ حرکات‌تان کند و سخت شده است و نمی‌توانید سریع و بموقع عمل کنید؟

ـ در روابطتان با دوستان و اعضای خانواده بخصوص همسرتان مشکل دارید؟

ـ حمام رفتن، رسیدن به سر و وضع‌تان، خوشپوشی، مرتب کردن خانه و زیبایی محیط زندگی برایتان بی‌اهمیت شده است؟

ـ در روابط جنسی با همسرتان مشکل دارید؟

ـ کم‌خور یا پرخور شده‌اید؟

ـ‌ وزن‌تان حساب و کتاب ندارد و به سرعت کم و زیاد می‌شود؟

ـ علاقه‌ای به ظاهر شدن در جمع و فعالیت‌های اجتماعی ندارید؟

ـ دیگر نمی‌توانید مسئولیت‌ها و وظایفی را که به شما محول می‌شود، به شکلی مطلوب انجام دهید؟

ـ سریع و آسان از کوره در می‌روید؟

ـ اهدافتان در نظرتان رنگ باخته است؟

ـ‌ از زندگی ناراضی هستید؟

ـ اگر خانم هستید، با مشکل قاعدگی‌های نامنظم مواجه شده‌اید؟

ـ‌ دردهای جسمی وحشتناک و شدیدی دارید که وقتی به پزشک‌های عادی مراجعه می‌کنید نمی‌توانند علت فیزیکی برای آنها پیدا کنند؟



 

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

📞تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0922-638-0616  سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی