انحرافات جنسی صورت های گوناگونی دارد مانند چشم چرانی، عورت نمایی، بچه بازی(کم تر از ۱۳ سال)، یادگارخواهی،دستمالی کردن. خودآزاری جنسی، دیگر آزاری جنسی که درباره برخی از آنها مطالبی ارائه کرده بودیم.

چشم چرانی به گزارش مجله پاتوق 2000 به معنای نگاه خیره و شهوت آلود به جنس مخالف است که با انگیزه لذت طلبی جنسی انجام می شود. چه درگیری هایی در کشور ما بخاطر چشم چرانی بوجود نیامده است.

 افرادی که به این انحراف دچار هستند از تصور یا دیدن افراد برهنه، در حال درآوردن لباسشان و یا مشاهده رابطه جنسی افراد دیگر(حتی در فیلم) با هم لذت میبرند. این در اکثرمواقع در صورتی است که شخص و یا اشخاصی که نظاره میشوند از حضور شخص چشم چران مطلع نیستند.

یک تعریف جامع درباره چشم چرانی

                                                          (مصطفی آفریدون......لیلاچهرازی)

چشم چرانی مردان به اندام زنان  Men ogle woman

چشم چرانی یا “ویریسم” واژه ای فرانسوی است، گرفته شده از “ویر” به معنای “تماشاگر”. این اختلال از لحاظ جسمی برای فرد چشم چران مضر نیست اما برای  قربانی آن ناراحت کننده است. فرد چشم چران دارای تکانه ای غیر قابل کنترل برای دید زدن دیگران و معمولا غریبه ها به طور دزدانه دارد. چنین فردی کشش تکرار شونده ای را برای مشاهده کردن دیگران از درون پنجره ها، پارکها، اماکن خاص مانند حمامها ، استخر و.. دارد. حتما در اخبار و روزنامه ها با مطالبی در مورد نصب دوربینهای مخفی در اطاقهای پرو، سالنهای آرایش زنانه، باشگاههای ورزشی و.. مواجه شده اید. افرادی که مرتکب این اعمال غیر اخلاقی می شوند عمدتا دچار این اختلال هستند. چشم چرانها عموما مرد هستند و معمولا خود را مخفی نگه می دارند.

چشم چرانی می تواند زمینه های مشکلاتی از قبیل خودارضایی، مشکلات زناشویی، خیانت به همسر و در موارد پیش رونده منجر به آزارگری جنسی شود.

ریشه و علت برخی چشم چرانی ها در دوران کودکی است

زیگموند فروید ریشه انحرافات جنسی در بزرگسالی را به گزارش مجله پاتوق 2000 دوران کودکی و نوجوانی می دانست. جوانان و نوجوانانی که در دوره کودکی شاهد رفتار زناشویی والدین خود بوده اند بسیار مستعد چشم چرانی جنسی هستند. فقدان اعتقادات مذهبی هم در برخی خانواده ها سبب این نوع انحراف جنسی می شود.

در مطالب قبلی پاتوق 2000 با موضوع رابطه جنسی با وجود بچه ها در خانه توضیح داده بودیم که بچه ها بسیار کنجکاو هستند و پدر و مادرها باید دقت کنند هنگام رابطه جنسی و سکس بچه ها آنها را مشاهده نکنند.

نگاه مردان به اندام زنان همیشه چشم چرانی نیست 

درباره جذابترین فرم بدن زنان برای مردها قبلا صحبت کرده بودیم و می دانید که انحنای بدن زنان برای مردان جذابیت دارد. اما اگر مردی بخواهد با خانمی قرار بگذارد یا ازدواج کند و به اندام او نگاه کند نمی توان انحراف جنسی چشم چرانی نامید.

دانشمندان دریافته اند که مردان هنگامی که تصمیم به قرار گذاشتن با زنان می گیرند، منحصراً براساس انحنای اندام آنان تصمیم گیری می‌کنند نه براساس شکل ظاهری صورت یا افکار شان.
مطالعه ای که توسط دانشمندان دانشگاه تگزاس آستین صورت پذیرفته است حاکی از آن است که بدگمانی به مردان به این دلیل که آنان در کوتاه مدت صرفاً به خاطر جسم زنان، اقدام به برقراری رابطه با آنان می کنند، بی دلیل نیست.

دانشمندان دریافته اند که مردان تنها زمانی به دقیق شدن در چهره زن علاقمند می شوند که قصد انتخاب وی به عنوان شریک زندگی دارند نه به عنوان یک رابطه کوتاه مدت.
در این مطالعه 375 مرد و زن مورد بررسی قرار گرفته و رفتارهای آنها در زمان ملاقات با جنس مخالف و قرار گذاشتن با آنها مورد مشاهده قرار گرفت.

درمان انحراف جنسی چشم چرانی

اگر شما مرد هستید و این مطلب را می خوانید باید بدانید چیزی که زنان را به وحشت می اندازد این است که مردان به جای توجه به حالات روحی آنان، به انحنای اندامشان خیره شوند. همانطور که قبلا گفتیم چشم چرانی می تواند زمینه های مشکلاتی از قبیل خودارضایی، مشکلات زناشویی، خیانت به همسر و در موارد پیش رونده منجر به آزارگری جنسی شود.

برای اینکه بتوان تشخیص چشم چران را برای شخصی قائل شد این تخیلات ، تمایلات و یارفتارها باید برای خود فرد بسیار ناگوار باشند و یا در زندگی روزمره اش اختلال ایجاد کنند. این انحراف ممکن است ریشه در تجربیات فرد در دوران کودکی داشته باشد و روانکاوی میتواند در شناخت این ریشه ها به فرد کمک کند. 

چشم چرانی مردهای متاهل

چشم چرانی در افراد متاهل باعث بی اعتمادی زن نسبت به مرد می شود و روابط متقابل زن و مرد را مخدوش می کند و از طرف دیگر در این دسته از افراد خود ارضایی بسیار شایع است و همین مساله ارتباط زناشویی  افراد متاهل مبتلا به چشم چرانی را مخدوش می کند. بنابراین شما جوان گرامی اگر دچار این اختلال بوده و از آن رنج می برید مراجعه به روانپزشک، برای تجویز احتمالی دارو، و مراجعه به روانشناس برای رفتار درمانی اکیدا توصیه می گردد.