چه زمانی برای ازدواج میتوانیم مشاوره تلفنی داشته باشیم؟
خانم دکترلیلاچهرازی به این سوال چنین پاسخ می گوید:مشاوره پیش از ازدواج هم در زمان آشنایی دو نفر با هم و هم بعد از مرحله خواستگاری اتفاق می‌افتد. به این صورت که ممکن است دو نفر قبل از انجام مراحل رسمی‌ خواستگاری و به واسطه آشنایی که با یکدیگر دارند، احساس کنند به هم علاقه‌مند شده‌اند و مایل هستند، میزان تناسب همدیگر برای امر ازدواج را بسنجند، یا اینکه بعد از مراسم خواستگاری و تصمیم قطعی برای ازدواج این مشاوره انجام شود. در  چنین مواردی که طرفین وقتی با هم آشنا می شوند، بدون آن که موضوع ازدواج خود را با خانواده ها در میان گذاشته باشندمیتوانندخدمات تلفنی لازم درخصوص مشاوره پیش از ازدواج را دریافت کنند.
 بهترین زمان برای استفاده ازمشاوره تلفنی زمانی است که فرد آمادگی دارد و حداقل 8 تا 10ساعت با طرف مقابل درباره مسائل مختلف گفت وگو کرده است.
مدیریت مرکزخدمات روانشناختی انتخاب افزود:
معمولاً مشاوران از آن جا که مسئولیت ازدواج بر عهده دوطرف است، مشاوران باهردوطرف مکالمه خواهندداشت.معمولاً اگر جریان مشاوره خوب پیش رود، در نهایت 4 تا6ساعت مشاوره تلفنی طی 6جلسه کافی است. اگر مشاور نیاز به جلسه اضافه داشته باشد در این جلسه معمولاً درباره ریسک ها صحبت می کند تا زوج ها بتوانند به مدلی برای خانواده موفق دست یابند.

فرایندمشاوره تلفنی در پیش از ازدواج چگونه است؟

این مشاورخانواده یادآورشد در مشاوره ازدواج به دو فرآیند توجه می شود؛ اول این که فرد بداند برای ازدواج آمادگی دارد یا نه و بعد از طرف مقابل شناخت کافی داشته باشد. فرد برای این که بداند آمادگی ازدواج دارد یا نه، می تواند از مشاور کمک بگیرد. فردی آمادگی ازدواج دارد که تعهد پایدار داشته باشد، یعنی برای فردی که وارد زندگی او شده است بار نباشد، زندگی بالنده ای داشته باشد، باعث آرامش وی شود، سرعت حرکت او را به سمت تعالی و پیشرفت بیشتر کند و اگر چنین نباشد، در واقع ازدواج تنها برای رفع بخشی از نیازها خواهد بود که به فرد برای پیشرفت و تعالی کمک نمی کند. بنابراین برای این که فرد میزان آمادگی خود را برآورد کند می تواند از مشاور حاذق در این حوزه کمک بگیرد. مشاور باید درباره موضوعات مختلف اطلاعات کافی داشته باشد و مولفه ها را بر اساس اهمیت آن بررسی کند. در مشاوره قبل از ازدواج دو عامل آمادگی و آشنایی مهم است.

آیامشاوره تلفنی برای پیش از ازدواج مفید است؟

طرفین باید با علاقه و تمایل اقدام به مشاوره کنند و با حسن نیت به سوالات پاسخ دهند و از مخفی‌کاری و پاسخ های نادرست اجتناب کنند. چرا که روانشناس براساس گفته های شما نظر خود را عنوان می کند، ‌و اگر شما اطلاعات درستی ندهید مسلما وی را به اشتباه می اندازید.
در مشاوره پیش از ازدواج نیز روانشناسان با جلساتی که به‌صورت انفرادی و جداگانه باهر یک از طرفین مکالمه دارند احتمال موفقیت آمیز بودن ازدواج را بررسی می کنند، احتمال به‌معنی قطعیت نیست.
 
روانشناس در مشاوره پیش از ازدواج توانایی سنجش و شناخت تفاوت های زیر بنایی شخصیت را خواهد داشت و نظر زوجین را نسبت به این تفاوت ها جلب می کند. موارد دیگری که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بررسی می شود، آرزوها، تمایلات، توقعات، خط قرمزها، و رمزو رازهای طرفین است. روانشناس اگرچه باهر دوی زوجین مکالمه می کند با رازداری و بدون افشای محتوای جلسات برای طرفین رفتار خواهد کرد.
دکتر لیلاچهرازی روان شناس و مشاور خانواده می گوید: مسئله و دغدغه اصلی که در امر مشاوره پیش از ازدواج بخصوص در کشور ما اتفاق می‌افتد، درک نکردن مسئله «چرایی ازدواج» از سمت دختر و پسرهایی است که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. خیلی اوقات طرفینی که برای ازدواج مراجعه می‌کنند، دلیل و فلسفه مناسبی برای ازدواج ندارند و واقعا هیچ هدفی را از تشکیل یک زندگی دنبال نمی‌کنند و براساس تصمیم‌های هیجانی و ناگهانی و بدون فکر کردن، تصمیم می‌گیرند که خانواده تشکیل بدهند. در این بین خیلی از خانواده‌ها هم فکر می‌کنند، ازدواج کردن مثل تکالیف دیگر زندگی مانند درس خواندن یا کار پیدا کردن است که حتما و هر چه زودتر باید انجام شود و همین اصرار و در تنگنا قرار دادن دختر یا پسرشان برای ازدواج کردن باعث تصمیم‌گیری‌های نادرست می‌شود که علت بسیاری از طلاق‌های امروزه نیز هست.

جهت مشاوره تلفنی باخانم دکترلیلاچهرازی و دکتر مصطفی آفریدون میتوانید با شماره 09374071940 تماس حاصل فرمایید

 

جهت رزرو مشاوره تلفنی با این شماره تماس بگیرید 09374071940