کاهش میل جنسی- Hypoactive Sexual Desire

کاهش میل جنسی اختلالی شایع که در حدود 20 درصد از مردان و 33 درصد از زنان دیده میشود. با وجود شیوع زیاد درمان این اختلال مشکل میباشد زیرا علل بسیار زیادی از علل روحی و روانی تا علل جسمی میتواند باعث این اختلال شود. در بسیاری از موارد احساسات زن و مرد نسبت به یکدیگر ، عقاید قومی و مذهبی و خانوادگی ، ضربه های روحی دوران کودکی و نوجوانی ، فقدان صمیمیت در زندگی زناشویی میتواند باعث بروز این اختلال شود.

 در موارد دیگری علل جسمی و بیولوژیکال مانند اختلالات هورمونی، مصرف بعضی از داروها ، مصرف مواد محرک و مخدر باعث ایجاد کاهش میل جنسی شود.

در جنس مونث ،میل جنسی به میزان بیشتری تحت تاثیر علل روحی روانی مانند صمیمیت در رابطه با همسر و ایجاد امنیت در رابطه قرار میگیرد.در بسیاری از موارد در رابطه زناشویی خانمها  نه  به منظور ارضاء غریزه جنسی و به دلایلی مانند تلاش برای جاب رضایت شوهر، جلوگیری از متلاشی شدن خانواده و ... تن به رابطه جنسی میدهند که در بلند مدت میتواند باعث کاهش میل جنسی در خانها بشود.

بطور مثال وجود درد در زنان در هنگام رابطه جنسی و یا عدم توانایی مرد در راضاء همسر خود در طول رابطه جنسی میتواند به مرور زمان باعث اختلال میل جنسی و کاهش ان شود.

کاهش میل جنسی میتواند بصورت فراگیر باشد( generalized) که شخص تقریبا در هیچ موقعیتی میل برای رابطه جنسی ندارد و یا بصورت گذرا و موقعیتی باشد(Situational ) به این معنی که در بعضی مواقع و در رابطه با شخصی خاص تمایل برای رابطه جنسی وجود دارد .

درمان این اختلال معمولا بر سه اصل تمرکز میکند:

1- بررسی وجود اختلال روحی و یا جسمی در زن و مرد. بطور مثال وجود اختلالاتی مانند افسردگی ، اضطراب در افراد که میتواند باعث کاهش میل جنسی شود.

2- مشکلات در روابط زن و مرد و اختلافات خانوادگی

3- وجود عوامل اعتقادی که خانواده و یا جامعه به هر شخص منتقل میشود.بطور مثال خانواده و یا جامعه ای که رابطه جنسی را به عنوان یک عمل ممنوعه و یا گناه امیز اموزش میدهد میتواند در سنین بالاتر و بصورت ناخوداگاه باعث دوری ، تنقر ، ترس و کاهش میل برای شروع رابطه جنسی با همسرشود.

در بسیاری از افرادی که برای درمان مراجعه میکنند معمولا چند عامل باعث بوجود امدن این اختلال میشوند بطور مثال اختلافهای زناشویی همراه با وجود اضطراب ، افسردگی و یا اعتیاد در طرف مقابل دیده میشوند که نیاز به توجه به جنبه های مختلف در درمان دارد.

نکته مهم در این است که در بسیاری از موارد افراد بدون توجه به علل روحی روانی ، تنها با توجه به علل جسمی به دارو درمانی برای رفع این اختلال مشغول میشوند . داروها و مکمل های زیادی که در داروخانه ها و یا شبکه های تلویزیونی برای درمان اختلالات جنسی و یا افزایش میل جنسی تبلیغ میشوند باعث میشود که افراد بدون توجه به علل روانی ، تنها به درمان با دارو تکیه کنند و نتیجه زیادی از درمان نگیرند.