دکتر سید محمود انوشه در حاشیه همایشی که در ایذه برگزار شد به گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی عصر ایذه پرداخت.

وی اظهار کرد: مردم ایذه مردمی هستند در اخلاق، حجب، رفتار، بینش، بصیرت، جوانمردی، صداقت و انسانیت بسیار کم نظیر و این مردم مظهر اخلاق، شرافت، بینش و بصیرت هستند.

 

دکتر انوشه در ایذه


وی درخصوص بافت فرهنگی شهرستان ایذه و لزوم برگزاری چنین همایش هایی گفت: به لطف خدا سطح آگاهی در مردم این شهر به دلیل بصیر و فراست و خردی که دارند به گونه ای است که یک میلیمتر دانش و علم در مردم اینجا به اندازه یک کیلومتر بصیرت و فهم و دانایی ایجاد میکند، شاید این میزان درمناطق دیگر بسیار کمتر باشد ولی این مردم به دلیل خردی که دارند، به دلیل تمرکزی که روی علم دریافتی دارند فهم بالایی را از مسائل ایجاد میکنند، همین مسئله باعث میشود که به صورت شتابدار سطح فهم و درک مردم این منطقه بالا میرود، به همین دلیل بنده خواهشم از مسئولین برگزار کننده این همایش این است که بیشتر کارگاه های آموزشی در زمینه های عزت نفس، اضطراب، وسواس و… برگزار شود و از اساتید برجسته ای در سطح کشور دعوت کنید به گونه ای که سالانه ۱۲ الی ۱۵ همایش در ایذه برگزار شود بسیار اثر گذار و مفید خواهد بود.

سید محمود انوشه با اشاره به اینکه اصالتی بختیاری دارد گفت: اولین بار است که برای برگزاری همایش به یکی از مناطق بختیاری کشور می آید ولی سالها با همکاری وزارت کشور مطالعات زیادی را در حوزه مردم شناسی در مناطق بختیاری نشین انجام داده است.

دکتر انوشه در ادامه درباره راه دستیابی به آرامش و موفقیت به مردم ایذه گفت: ملاک برای تشخیص یک خانواده سالم مسلمان از دیدگاه من نماز صبح است، اولا نماز صبح را میخوانید یا نه؟ ثانیاً نماز صبح را در اول وقت میخوانید یا آخر وقت یا قضای آن را میخوانید! این ها رمز موفقیت یک خانواده است، اگر انسانی نماز صبح اش را بدون هیچ ادعایی هر روز ادا کند میتواند به آرامش و موفقیت دست پیدا کند.

این موضوع نتیجه مطالعه من بر روی جوامع مختلف از جمله ایران، لبنان، مصر، کویت، عربستان، افغانستان، پاکستان و… است.

 

در پایان نیز با حسین آفریدون مدیر اجرایی موسسه فرهنگی هنری مهر ایرانیان که مسئولیت برگزاری این همایش را بر عهده داشت به گفتگو پرداختیم.

وی در گفتگو با عصر ایذه هدف از تاسیس این موسسه را فعالیت فرهنگی و هنری و کمک به رشد فرهنگی و آگاهی مردم از اندیشه های نو عنوان کرد و گفت: این مؤسسه در سال ۱۳۹٠ تأسیس شد که با کمک خداوند این نخستین همایشی بود که موفق به برگزاری آن شدیم.

آفریدون افزود: در آینده نیز بنا داریم از اندیشمندان و افراد فرهیخته کشور جهت حضور در شهرستان دعوت بعمل بیاوریم.

آفریدون در پایان تصریح کرد: مؤسسه فرهنگی هنری مهر ایرانیان بصورت کاملاً خصوصی اداره میشود و هیچگونه جبهه گیری سیاسی و وابستگی خاصی ندارد.