ﺑﺎﺯﻧﻤﺎﻳﻲ ﺭﻭﻳﻜﺮﺩ ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﭼﻨﺪ ﻭﺟﻬﻲ ﺩﺭ ﻓﻴﻠﻢ ﻫﺎﻱ
ﺑﺎ ﻣﺤﻮﺭﻳﺖ ﺍﻋﺘﻴﺎﺩ، ﺳﻴﻨﻤﺎﻱ ایران

ﻣﻘﺪﻣﻪ: ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎﯼ ﻣﻬﻢ ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ
ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺪﻑ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮﯼ‏( ﻓﯿﻠﻢ ‏)ﺷﮑﺴﺘﻦ
ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﻣﺘﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺫﻫﻦ ﻫﺎﯼ
ﺷﺮﻃﯽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﺭﺍﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ ﻭﺍ ﻣﯽ
ﺩﺍﺭﺩ.ﺍﯾﻦ ﺷﺎﺧﺼﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ
ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻓﺮﺩﯼ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﯾﻔﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻀﻼﺕ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺍﻋﺘﯿﺎﺩ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﻧﻤﺎﻳﻲ
ﺭﻭﻳﻜﺮﺩ ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﭼﻨﺪ ﻭﺟﻬﻲ ﺩﺭ ﻓﻴﻠﻢ ﻫﺎﻱ ﺑﺎ
ﻣﺤﻮﺭﻳﺖ ﺍﻋﺘﻴﺎﺩ ﺳﻴﻨﻤﺎﻱ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ
ﺍﺳﺖ .(  آفریدون1391)

ﺭﻭﺵ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻣﯽ
ﺑﺎﺷﺪﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﯿﻮﻩ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮﯼ ﻏﯿﺮ
ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﻭ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎﯼ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ
ﮐﺘﺎﺏ ﻓﯿﻠﻢ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ‏( ﺭﻭﺍﻥ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻓﯿﻠﻢ‏) ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ 1117 ﺻﺤﻨﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ
ﺑﻪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻫﻔﺖ ﺑﻌﺪﯼ‏(ﺭﻓﺘﺎﺭ، ﻫﯿﺠﺎﻥ،
ﺣﻮﺍﺱ، ﺗﺼﺎﻭﯾﺮﺫﻫﻨﯽ، ﺷﻨﺎﺧﺖ،ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﻓﺮﺩﯼ،
ﺩﺍﺭﻭﯾﯽ/ ﺑﯿﻮﻟﻮﮊﯾﮑﯽ/ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﯽ‏) ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ
ﺷﺪ ﻭ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ ﺷﯿﻮﻩ ﯼ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﯽ
ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ .
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ : ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﺻﺤﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺷﺪﻩ ﯼ
ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺩﺭ ﺑﻌﺪ ﺭﻓﺘﺎﺭ، ﻓﻴﻠﻢ
ﻣﺮﻫﻢ ﺑﺎ 6/21 ﺩﺭﺻﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﻫﻴﺠﺎﻥ ﺭﺍ 5/19
ﺩﺭﺻﺪ؛ﺩﺭ ﺑﻌﺪ ﺣﻮﺍﺱ ﻓﻴﻠﻢ ﻓﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﻛﻤﭗ ‏( 1‏) ، ﺑﺎ
7/18 ﺩﺭﺻﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺑﻌﺪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺳﺎﺯﻱ، ﺑﺎ
1/14 ﺩﺭﺻﺪ؛ﺩﺭ ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻓﻴﻠﻢ ﺷﺎﺥ ﺑﻪ
ﺷﺎﺥ، 7/18 ﺩﺭﺻﺪ؛ ﺩﺭ ﺑﻌﺪ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﻴﻦ ﻓﺮﺩﻱ،
ﻓﻴﻠﻢ ﺷﻤﻌﻲ ﺩﺭ ﺑﺎﺩ 33 ﺩﺭﺻﺪ؛ﺩﺭ ﺑﻌﺪ
ﺑﻴﻮﻟﻮﮊﻱ، ﻓﻴﻠﻢ ﻓﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﻛﻤﭗ ‏( 2‏) ﺑﺎ 5/30 ﺩﺭﺻﺪ
ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﻴﻠﻢ ﺳﻨﺘﻮﺭﻱ ﺑﻄﻮﺭ
ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎﻱ ‏( ﻫﻔﺖ ﺑﻌﺪ ﻣﻮﺭﺩ
ﻧﻈﺮ ‏) ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ .
ﺑﺤﺚ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮﯼ: ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﺣﺎﮐﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ
ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎﯼ ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﺤﻮﺭﯾﺖ ﺍﻋﺘﯿﺎﺩ
ﺑﺎ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ ﺭﻭﺍﻧﺪﺭﻣﺎﻧﻲ ﭼﻨﺪ ﻭﺟﻬﯽ ﻫﻤﺨﻮﺍﻧﻲ ﺩﺍﺭﺩ .
ﻭ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﯼ.
ﺑﺎ ﻓﯿﻠﻢ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﻮﺩ. ﻏﺎﻟﺐ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ
ﺍﺑﻌﺎﺩ ﭘﺎﺳﺨﺪﻫﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ
ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺑﺮ
ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ .
ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﻫﺮﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻓﻴﻠﻢ
ﺑﻪ ﺩﺭﻣﺎﻧﮕﺮ ﻛﻤﻚ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ
ﺗﻜﻨﻴﻚ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺭﺍ ﺑﻜﺎﺭ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﺑﻌﺎﺩﻱ ﻛﻪ
ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﺠﺎﺩ
ﺭﻓﺘﺎﺭﻳﻬﺎﻱ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺩﺭ ﻓﺮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ
ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻬﺖ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺑﻬﺮﻩ
ﺑﺒﺮﺩ .
ﮐﻠﻤﺎﺕ ﮐﻠﯿﺪﯼ: ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﭼﻨﺪ ﻭﺟﻬﻲ، ﻓﻴﻠﻢ ﻫﺎﻱ ﺑﺎ
ﻣﺤﻮﺭﻳﺖ ﺍﻋﺘﻴﺎﺩ، ﺳﻴﻨﻤﺎﻱ ﺍﯾﺮﺍﻥ