💥بررسی ارتباط درمانی درفیلم "پدر آن دیگری"ساخته ی یدالله صمدی
فیلمی که همه  ی پدر و مادر ها باید ببینند، یک ملودرام روانشناسانه ی بسیار قوی با محوریت کودکان که از جنبه آموزشی بسیار میتواند برای خانواده هایی که کودک دارند مناسب باشد.این فیلم برای همه ی کسانی که براین باورند ریشه ی اختلالات روانپزشکی ارتباط است ،دیدنی ست.و برای کسانی که هنوزبه این باورنرسیده اند،متقاعدکننده است."فیلم پدر آن دیگری" برگرفته ازرمانی بی‌نظیر به همین نام است .راوی کودکی است که تمام جزئیات اتفاقات و احساسات خود را با همان تفکرات کودکانه می‌گوید.شهاب (مهدیار عزیزی)، کودک خوش چهره و باهوشی است که در سن 6 سالگی هنوز حرف نمی زند و به همین دلیل بسیاری از اعضای خانواده و حتی پدرش او را «خنگ» و «به درد نخور» تلقی می کنند. شهاب، پدرش را پدرِ برادرش می داند و از پدر، عمو، عمه، زن عمو و ... دل خوشی ندارد و به دلیل رفتارهای ناشایستی که با او دارند مدام در حال تلافی کارهای آن ها به بدترین شکل ممکن است و همین امر خشم آنها نسبت به کودک و اطمینانشان را نسبت به غیرعادی بودن او تشدید می کند.تا اینکه مادربزرگ به خانه اشان می‌آید و کلید رابطه با او را پیدا می‌کند. والدین کودکانی همانندشهاب فارغ از مشکلات فرزندشان،با مشکلات دیگری نیز روبرو هستند.در صورت مدیریت نکردن این تعارضات و ومشکلات ارتباط وتعامل دوجانبه بین آنها خدشه دارمی شود.طبیعی ست که درخانواده های اینچنینی ،مادر، پدر رابه بی مسئولیتی وپدر ،مادر رابه مقصر بودن متهم می کند واختلاف بین آنها تشدید می شود ودراین میان کودک از تنش بین والدین بیشترین آسیب را خواهد دیدبه همین دلیل می بایست والدین در جهت ارتباط صمیمانه وموثردست به کارشوند و مهارت های لازم را در این زمینه کسب نمایند.این فیلم آگاهی لازم را درخصوص یک ارتباط خراب ونحوه ی بازسازی آن  رابه خوبی بازنمایی می کند.

سالیوان  معتقد است که هر موقعیت یا شرایطی که امنیت فرد را تهدید کند باعث افزایش اضطراب می گردد. اضطراب می تواند ارتباطات را قطع یا منحرف کرده یا آسیب برساند. از طرفی مردم می توانند از طریق ارتباط با افرادی که پذیرا و بدون تهدید هستند سلامتی خود را بدست آورند. همانگونه که دیدیم درفیلم "پدر آن دیگری "سلامتی چگونه درمحیطی بدون تهدید توسط مادربزرگ بدست می آید.از نظر سالیوان، هدفِ درمانی برقرار کردن رابطه  بر مبنای حمایت عاطفی یا به تعبیر دیگر محیط غیر تهدید کننده می باشد.مادربزرگ دراین فیلم هنربرقراری ارتباط و اهمیت این هنر رو به خوبی نشان می دهداوبه یاری  (شهاب )کودک پرمشکل می شتابد تا بتوانند مسائل خود را به دست خویشتن و از طریق بازی حل کنند و در عین حال نشان دهنده این واقعیت باشدکه بازی برای کودک همانند وسیله ای ست با این هدف که بتوان خویشتن و همچنین ویژگی های درون خود را بشناسد و به آن عمل کند.دریک توصیف علمی میتوان نقش مادربزرگ را معادل نقش یک بازی درمانگر دانست که تلاش می کندتابه وسیله بازی، بعنوان روش درمانی بکار برده شود تا به شهاب کمک کند، فشارهای احساسی خود را تحت کنترل قرار دهد.به دلیل اینکه رشد زبانی کودکان از رشد شناختی آنها عمیق تر است، آنها از طریق بازی از آنچه که در دنیایشان اتفاق می افتد، آگاه می شوند و با آن تماس برقرارمی کنند.درواقع بازی درمانی برای بچه ها مانند مشاوره یا روان درمانی برای بزرگسالان است. عملکرد نمادین بازی از این جهت مهم است که کودکان را یاری می کند بوسیله آن دنیای درون خود را بیان کنند.فرآیند درمانی درفیلم پدرآن دیگری زمانی شروع می شود که مادربزرگ با شهاب همراه میشود. وباشکستن ظروف،احساسات اورا تاییدمی کند.در این فرآیند، شهاب احساسات گوناگونی مانند ترس، رضایت، خشم، شادی، شکست، ناکامی و... را ابراز می کند. شهاب همانندهمه ی کودکانی که نمی توانند بصورت گفتاری این احساسات را بیان کنند در قالب بازی ها این کار را انجام می دهد. این فرآیند یک رابطه بین شهاب و مادربزرگش (درمانگر) است .که به او اجازه می دهد در شرایط کنونی زندگی کند و در جریان بازی تجربیاتش را بنمایاند. بازی به مادربزرگ کمک می کند که دنیای کیفی شهاب را درک کند.با دقت همراه با شهاب بازی می کند و هدایت او را برعهده می گیرد و جلوتر ازاو پیش نمی رود تا بین بازی نمادین و زندگی واقعی او ارتباط  رابرقرار  کند. این ارتباط امن فرصت را برای شهاب  فراهم کردتادر یک فضای تعریف شده قصه اش را پیدا کند وحوادث و وقایعی از گذشته و حال را بازآفرینی کند.
دیدن این فیلم به تمامی مشاوران کودک وبازی درمان گران پیشنهادمیشود
متن :مصطفی آفریدون(نویسنده کتابهای فیلم درمانی)